Euroman skal finde ny chefredaktør igen igen igen
Chefredaktør Kasper Steenbach går efter at huset sender layout til Vietnam. Herremagasinet skal igen igen på jagt efter ny chefredaktør.
Mens Euroman har været relativt god til at holde på læserne, har magasinet haft mere end svært ved at holde på chefredaktørerne.
Euromans chefredaktør, Kasper Steenbach, har i dag meldt sin opsigelse i forbindelse med, at Egmont fremover vil sende layoutopgaven til Vietnam.
Når en endnu uidentificeret ny chefredaktør for Euroman sætter sig i stolen, vil det være fjerde chefredaktør på tre år. Og magasinet har i længere perioder formelt været uden chefredaktør.
I sensommeren 2012 forlod daværende chefredaktør Mads Lange posten efter 12 år. Efter nogle redaktørløse måneder blev Jens Vilstrup, der netop var blevet forfremmet til redaktionschef, i november det år ansvarshavende chefredaktør. Det varede dog kun ni måneder, før han i august 2013 forlod stillingen.
Igen tog det noget tid for Egmont at finde en afløser. Ikke før oktober samme år blev Kasper Steenbach hentet ind fra sin stilling som weekendredaktør på Politiken. Og nu, mindre end to år senere forlader Steenbach så posten.
Kasper Steenbach ønsker ikke at give interviews om sagen, oplyser Egmont, der henviser til pressemeddelelsen og oplyser, at han efter aftale bliver på posten til en afløser er på plads.
»Jeg har været overordentlig glad for min tid på Euroman, hvor jeg har arbejdet sammen med magasinbranchens dygtigste fagfolk. Men da jeg ikke er enig i den strategi, Egmont Publishing har udstukket for fremtiden, har jeg valgt at stoppe nu,« siger Kasper Steenbach i pressemeddelelsen.
Redaktørposten på Euroman er ifølge kilder i branchen en balancegang mellem journalistiske og kommercielle ambitioner. De seneste chefredaktører er kommet fra journalistiske rækker til en post, hvor de også har skullet jonglere content marketing, annoncører og de kommercielle benchmarks i en magasinbranche, der i stigende grad har rakt ud efter - og samarbejdet med - annoncørerne.
Egmont lægger heller ikke skjul på, at de relativt stabile magasintitler gerne skal bidrage med mere i et marked, hvor ugebladene kun taber fart.
Euroman har, ifølge de seneste gallup-tal, 203.000 månedlige læsere mod 172.000 for samme periode fire år tilbage.
Over tid har vilkårene på i al fald ét punkt ændret sig for Euroman: Det velklædte magasin (der i øvrigt også har en god portion kvindelige læsere) er blevet alene på markedet. I løbet af det seneste år er de to konkurrenter nemlig lukket: Først Cover Man, der udkom for sidste gang inden nytår. Og så Bonnier Publications M!, der typisk har været markant mere læst end Euroman, lukkede på print i juni i år.
Det har dog ikke været afgørende for, at Egmont gerne ser et større bidrag fra Euroman, siger adm. direktør i Egmont Publishing i Danmark, Klaus Høeg-Hagensen:
»Vi har ikke øget kravene til Euroman, som følge af at de andre lukker. Men det er klart, at vi håber, at det kan skabe en vis stabilitet i markedet. Niveauet for den kategori af magasiner er desværre ikke særligt stort i Danmark.«