Detailgigant på vej med støttemærke til kriseramte mælkebønder
Rema 1000 har hævet mælkeprisen for at hjælpe landmændene. Coop vil gå en anden vej og planlægger et særligt mærke, som giver forbrugerne mulighed for at støtte mælkeproducenterne.
Mens Rema 1000 har hævet prisen på al dansk mælk for at hjælpe de kriseramte landmænd, planlægger detailgiganten Coop nu at støtte branchen med et særligt landmandsmærke.
»Vi overvejer at indføre mælk med et særligt landmandsmærke. Tanken er, at de forbrugere, som gerne vil støtte landmændene, kan vælge dette lidt dyrere mærke, når de køber mælk,« fortæller Jens Visholm, food-direktør i Coop.
Han er endnu ikke klar til at informere om detaljerne i den nye mærkningsordning, men oplyser dog, at planlægningen er så fremskreden, at man har været i gang med at undersøge produktionstider på nye kartoner.
»Beslutningen om det nye mærke er endnu ikke truffet definitivt. Vi har undersøgt mulighederne i nogen tid og har også overvejet en ordning, som den Rema 1000 nu indfører,« fortæller Jens Visholm.
Rema 1000 har valgt at hæve prisen på al dansk mælk med 50 øre pr. liter. Pengene overføres til Arla og derfra videre til mælkeproducenterne, som ejer mejeriselskabet. Den model har Coop undersøgt og fravalgt.
»Vi ønsker ikke at ende i rollen, som en slags Robin Hood, der tager penge fra kunderne og fordeler dem til en udvalgt gruppe erhvervsdrivende, som vi har særlig sympati for. Hvis man begynder på det, er det meget svært at være konsekvent, for hvad så med eksempelvis svineproducenterne, som også får for lave priser for deres varer? Det er mere reelt at lave et mærke, som giver forbrugerne mulighed for at vælge, om de vil støtte mælkeproducenterne,« mener Jens Visholm.
I Storbritannien har detailkæden Morrisons for nylig indført et landmandsmærke, hvor en merpris på omkring 1 kr. pr. liter føres direkte tilbage til mælkeproducenterne.
»Vi vil gerne give vores kunder en lignende mulighed, for vi anerkender, at de ekstremt lave priser bringer mælkeproducenterne i en meget vanskelig situation. Det afgørende er bare, at det skal være kunden selv, der træffer valget. Vi vil ikke tilsidesætte markedskræfterne og tvinge kunderne til at betale en merpris,« understreger Jens Visholm.
Også i Dansk Supermarked overvejer man mulighederne for at give de kriseramte landmænd en hjælpende hånd.
»Vi undersøger lige nu forskellige tiltag - også inspireret af, hvad vi har set i udlandet. Men det er klart, at hvis vi skruer på noget, så skal det have en reel værdi for de danske mælkebønder og ikke blot have signalværdi,« siger kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand.