Erhverv

Stort dealsite er gået konkurs

Efter kunder og leverandører har raset mod tilbudsside, er selskabet bag nu under konkursbehandling.

Artiklens øverste billede
Selv efter at flere virksomheder var begyndt at afvise værdibeviser fra Dagens Bedste, fortsatte virksomheden med at sælge værdibeviser.

Frem til tirsdag formiddag kunne man købe alt fra skosåler til en middag for to på tilbudssiden Dagens Bedste.

Omkring tirsdag middag lukkede siden så ned med en besked til kunderne om ”tekniske problemer.” Nu er Dagens Bedste under konkursbehandling ved Sø- og Handelsretten. Det står i Statstidende.

Konkursen kommer efter, at både kunder og leverandører har raset mod virksomheden. I løbet af sommeren i år holdt Dagens Bedste op med at betale flere af sine leverandører.

Det fik mange af dem – bl.a. Larsen Hotel og Kroferie, House of Hansen og elektronikforhandleren DC Nordic – til at stoppe med at tage imod de værdibeviser, som kunderne havde købt på Dagens Bedste. Selvom Dagens Bedste havde modtaget pengene fra kunderne, sendte de dem ikke videre til de virksomheder, som leverede varerne.

Dermed stod mange kunder tilbage med ubrugelige værdibeviser, mens Dagens Bedste fortsatte med at sælge værdibeviser på sin hjemmeside.

Denne side med en besked om tekniske problemer møder nu kunder, der forsøger at besøge Dagens Bedst.

I Statstidende står der, at konkursbegæringen allerede kom fredag d. 9. oktober, men det var altså først tirsdag d. 13. oktober, at Dagens Bedste lukkede. På det tidspunkt havde også certificeringsordningen E-mærket, som Dagens Bedste tidligere har været en del af, advaret kunderne mod at handle med virksomheden.

Også de andre tilbudssider som Dagens Bedste har, f.eks. Mydeal.dk og Megarabat.dk, er nu lukket ned.

Sidder du som kunde med et værdibevis fra Dagens Bedste, er det afgørende, hvem du har indgået en aftale med, da du købte beviset. Hvis aftalen er indgået med Dagens Bedst, kan man anmelde et krav i konkursboet.

»Du kan ikke forvente at få nogle penge i den forbindelse. Når en virksomhed går konkurs, er det typisk fordi, der ikke er penge til at betale kreditorerne. Som forbruger er du simpel kreditor. Det vil sige, at når alle andre har fået deres penge, skal forbrugerne dele de penge, der er tilbage. Hvis der er nogen tilbage,« siger Henrik Sedenmark, der er chefkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Mener du derimod, at det er den virksomhed, der skulle levere varen eller ydelsen, som du har indgået en aftale med, har du stadig ret til at få varen eller ydelsen. Afviser virksomheden det, kan du gå til domstolene eller klage til et klagenævn f.eks. Forbrugerklagenævnet.

Finans forsøger i øjeblikket at få en kommentar fra Dagens Bedstes ejer Peter Post Lundsgaard.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.