Erhverv

Rasende forbrugere: Tesla snød sig til 222 ekstra hestekræfter

Efter kritik ændrer Tesla opgørelsen af ydelsen på den store P85D-model, som officielt falder fra 691 helt ned til 469 hk.

Artiklens øverste billede
Den største af Tesla S-modellerne ydede på papiret næsten 700 hk, men nu har importøren skruet ned.

Den største Tesla S har ikke næsten 700 hk, men flere hundrede hk færre.

Det skriver Tesla nu selv på mærkets hjemmeside. Rettelsen kommer bl.a. efter kritik fra en gruppe danske Tesla-ejere, som mener, at det amerikanske elbilsmærke har oversolgt ydelsen af topmodellen P85D og bedt FDM føre sagen for sig.

I Norge, som er det ultimativt største marked for Tesla, har hver fjerde af i alt 600 Tesla P85D-ejere klaget, og sagen tages op af det norske forbrugerråd.

Ydelsen er rettet ned

På hjemmesiden er effekten nu rettet ned fra 691 hk til 469 hk - og 539 hk i den såkaldte Ludicrous-mode. De mindre 85D og 70D modeller er ikke berørt, og er opgjort til 422 hk og 332 hk.

Esben Pedersen, som er kommunikationschef hos Tesla, forklarer.

»Reglerne har været i en gråzone. Og jeg kan godt forstå, at folk måske har syntes, at vi lige var smarte nok. Men nu har vi rettet det for at ligge fast. Nogen mener måske, at vi tidligere valgte at sætte os i det bedst mulige lys. Men nu sætter vi os altså i det dårligste lys rent effektmæssigt, uden nogen har bedt os om det,« siger Esben Pedersen til Jyllands-Posten.

En tilståelsessag

FDM ser ændringen som en indrømmelse.

»Det er en tilståelsessag og en erkendelse af, at tingene ikke har været i orden,« siger Per Alkestrup, som er jurist hos FDM.

»Jeg kan godt forstå, at folk er skuffede. Man har lovet noget, man ikke kan holde. Det er en overtrædelse af markedsføringsloven,« lyder det fra juristen.

FDM havde i første omgang fået henvendelse fra seks Tesla-ejere. Men der ifølge Per Alkestrup kommet flere til.

I øjeblikket arbejder parterne på at få en dialog.

»Vi har i øjeblikket en udveksling af standpunkter,« lyder det diplomatisk fra Per Alkestrup, der arbejder på at Tesla-ejerne får en form for kompensation.

Hvis parterne ikke bliver enige, hedder næste skridt Ankenævn for biler eller et civilt søgsmål.

»Det er nu op til Tesla, hvad der skal ske,« lyder det fra Per Alkestrup.

Imødekommer ønsker

Esben Pedersen pointerer baggrunden for Teslas beslutning i en række medier med, at motorer er opgivet med det højeste output ifølge EU-regler, men at det nu ændres.

»Vores kunder har været i tvivl om, hvor mange hestekræfter Model S leverer på selve hjulene. For at skabe klarhed, har vi ændret måden, vi kommunikerer hestekræfter på vores hjemmeside. Vi gengiver som altid motorernes maksimale output, hvilket er et krav fra EU, men for at gøre det helt klart har vi nu også tilføjet »battery limited HP«. Det er ikke krævet af loven, og resultatet påvirkes af en række variabler (ladestatus, temperatur m.m). Men vi har valgt at offentliggøre tallet for at imødekomme ønsker fra vores kunder,« lyder forklaringen fra Esben Pedersen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.