Erhverv

Derfor er Kina ikke længere et slaraffenland af profit for vestlige firmaer

Baggrund: Engang var kæmpeoverskud i Kina så sikkert som amen i kirken. Nu lægger vækstnedgangen pres på de vestlige firmaer, mens Kinas egne virksomheder æder sig støt ind på markedet.

Det er kun gået én vej for den amerikanske fastfood kæde Kentucky Fried Chicken i Kina: Og det er ned.

Tokyo - I de sidste femten år kunne navnet Kina knap hviskes, uden dollartegn sprang frem i øjnene på vestlige forretningsfolk. Det var ikke uden grund, for landet har i samme tidsrum været verdens hurtigst voksende økonomi med en middelklasse på flere hundrede millioner mennesker. En middelklasse, der til stadighed fik flere penge mellem hænderne, og derfor shoppede på livet løs.

Det gør den stadig, men dollartegnene er for de vestlige firmaers vedkommende blevet en god del mindre. Erhvervslivets store Kina-fest er ved at være forbi, også selvom forbrugseventyret for Kinas vedkommende formodentlig kun lige er begyndt. I takt med økonomiens modning er det kinesiske forbrug gået ind i en ny fase, men den vil fortrinsvis komme landets egne firmaer til gode...

Læs også
Top job