Erhverv

Dansk søfart vil i verdenstoppen - med politisk hjælp

Danmark er lige nu nr. 8 på listen over verdens største søfartsnationer, men vil højere op. Minimum top 5 er det første mål. Men det kræver også en politisk indsats, mener man i branchen.

Artiklens øverste billede
Claus V. Hemmingsen, formand for Danmarks Rederiforening (th) havde en række ønsker om forbedrede rammevilkår med til erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen på den maritime konference Vækst i vandkanten. Troels Lund Poulsen er dog endnu ikke parat til at trække i julemandskostumet.

Den danske søfartsbranche beder om politisk hjælp til at fuldføre målet om at gøre Danmark til en af verdens stærkeste søfartsnationer. På nuværende tidspunkt er Danmark nummer 8, men det er ikke godt nok, hvis man spørger den maritime industri, der vil med i top 5.

Men derop kommer man ikke uden hjælp fra det politiske system, lyder det fra Claus V. Hemmingsen, der er formand for Danmarks Rederiforening og til daglig adm. direktør i Maersk Drilling.

»Vi er ikke tilfredse med at være nummer 8, vi skal være i den globale top, og det definerer vi i første omgang som top 5, men målet vil altid være at blive verdens største søfartsnation. Vi skal kunne måle os med de største og bedste i verden og være ambitiøse og ikke lade os nøje,« siger han.

Ambitionerne fortalte han torsdag om på Christiansborg, da søfarten afholdt konferencen Vækst i vandkanten på Christiansborg.

Claus Hemmingsen efterlyser, at man fra politisk hold til stadighed gør, hvad man kan for at understøtte søfarten. Ikke forstået sådan at man fra statslig side hjælper søfarten ud af den konjunkturpine, der er lige nu, næsten uanset hvilket shippingmarked, man befinder sig i.

Men forstået sådan, at søfartens gode rammevilkår hele tiden forbedres i samme takt, som det sker i andre lande.

»Rammevilkårene kommer man uundgåeligt at komme til at kigge på. Det bliver en god og konstruktiv diskussion, men den skal kaste resultater af sig,« understreger rederiforeningens formand, der peger på, at man som aktør i den maritime branche konstant mødes med forbedrede rammer hos andre ude i verden.

»Herhjemme mødes vi stadig med krav, der gør, at det er dyrere at drive rederivirksomhed i Danmark. Et par hundrede tusind kroner lyder måske ikke af meget, men når det er nede på enkeltskibsniveau betyder det pludselig en masse,« siger han.

Søfarten er normalt kendt for at have god politisk lydhørhed uanset farven på regeringen, og den har man stadig, selv om erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen ikke har nogen løfter til de maritime virksomheder.

»Jeg ser et stort potentiale i at udvikle det blå Danmark, som i dag beskæftiger 100.000 mennesker og er vigtig for samfundet. Men jeg kommer ikke til at løfte sløret for, hvad vi gør i 2016. Der er en stribe gode forslag til, hvordan vi udvikler det blå Danmark,« siger han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.