Klassisk charter trynes af billige lavprisbilletter
Danskerne rejser meget mere, men væksten går uden om charterbranchen. For tredje år i træk rejser færre danskere på charterferie.
Danskerne rejser som aldrig før, men færre tager på ferie med charterfly. For tredje år i træk er antallet af solgte charterrejser faldet. Derimod flokkes danskerne om lavprisselskaberne, og stadigt flere forbrugere arrangerer selv turen sydpå.
Ifølge de seneste tal fra København og Billund, som er Danmarks suverænt største charterlufthavne, er antallet af rejsende med charterfly faldet med ca. 3 pct. i 2015. Selvom Aalborg Lufthavn har vækst, er antallet af chartergæster faldet med mere 25.000.
»Vi er absolut udfordret af lavprisselskaberne, som konstant udvider med flere flysæder til de samme rejsemål, som vi flyver til,« siger Jan Vendelbo, direktør i Spies.
Vi er absolut udfordret af lavprisselskaberne, som konstant udvider med flere flysæder til de samme rejsemål, som vi flyver til.
Discountoperatørerne har i de seneste år udvidet massivt i Danmark. I Københavns Lufthavn opererer Europas seks største lavprisselskaber, og næsten hver tredje passager flyver med lavprisfly. For fem år siden var andelen mindre end 20 pct.
Også i Billund Lufthavn har lavprisoperatørerne kapret markedsandele gennem en årrække.
Nedskæringer er blandt årsagerne til det faldende antal charterrejsende. 2014 var præget af overkapacitet, og det kostede dyrt. Ikke mindst for Star Tour, som for første gang i mange år fik underskud.
»Vi har i år reduceret med mere end 20.000 rejser, og det har skabt bedre balance i markedet,« siger Gorm Pedersen, chef for Star Tour i Danmark.
Vi har i år reduceret med mere end 20.000 rejser, og det har skabt bedre balance i markedet.
Han fremhæver, at selskabet har haft et godt efterår, fordi en kold og våd sommer fik danskerne til at længes efter sol og varme.
Uro i Egypten og terror i Tunesien har også medvirket til færre charterrejser. Tusindvis af rejser er blevet aflyst, og det har ikke altid været muligt at finde alternativer til gæsterne.
Konkurrencen vil fortsætte, for lavprisselskaberne har ordrer på masser af nye fly. Alene i København har Ryanair åbnet eller vil åbne 17 nye ruter.
Stig Elling, rejseambassadør hos Bravo Tours, vurderer dog, at det fortsat vil være plads til den traditionelle ferieform.
»Charter får konkurrence fra alle sider, men konceptet er kommet for at blive. Charterrejsen er et trygt og sikkert produkt, hvor der bliver taget hånd om kunderne, og det er der stadig et stort behov for,« siger Stig Elling.