Erhverv

VW-skandalen ryger helt op på minister-niveau

VWs snyd med udledning kommer på dagsordenen, når den danske og tyske transportminister mødes i næste uge

Artiklens øverste billede
Den tyske trafikminister Alexander Dobrindt kommer i næste uge til København. VW-sagen vil være et af punkterne, når han mødes med transportminister Hans Christian Schmidt.

Sagen om Volkswagen-koncernens snydesoftware i dieselbiler bliver et af punkterne på dagsordenen, når den danske transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt i næste uge i København mødes med den tyske trafikminister Alexander Dobrindt (CSU).

I Danmark er Volkswagen klar til at kalde de berørte biler på værksted, men man mangler den endelige godkendelse fra Trafikstyrelsen, der igen venter på modelspecifikke informationer om bilerne fra den tyske typegodkendelses-myndighed Kraftfahrt-Bundesamt (KBA).

»KBA har givet en generel godkendelse af VW's forslag til en løsning, men reelt har vi på nuværende tidspunkt kun VW's ord for, at løsningen er god nok. Vi mangler stadig præcise oplysninger om de enkelte bilmodeller, og det er ikke nogen hemmelighed, at det har været lidt svært af få disse oplysninger. Det vil vores minister bl.a. tage op med sin tyske kollega,« fortæller Tine Lund Jensen, der er kontorchef i Transport- og Bygningsministeriet.

Hun er desuden formand for den særlige arbejdsgruppe, der er nedsat til at tage sig af VW-sagen i Danmark.

I Californien i USA har miljømyndighederne netop afvist VW's forslag til en løsning for dieselmotorerne, men det får ikke umiddelbart konsekvenser herhjemme.

»USA har nogle skrappere krav end EU, når det gælder NOx-udledningen,« forklarer Tine Lund Jensen.

Det var netop de skrappe amerikanske krav for udledningen af kvælstofilter (NOx), der fik bilkoncernen til at installere snydesoftwaren, så bilerne under test kunne fremvise nogle pænere NOx-målinger, end der reelt var tale om.

Det er også den bevidste snyd, der har fået de svenske myndigheder til at undersøge, om der skal rejses en bedragerisag mod Volkswagen.

Det er endnu ikke på tale i Danmark.

»På hvilket grundlag skulle man rejse en sag? Det skulle i givet fald være CO2-delen, hvis VW's løsning ændrer på bilernes brændstofforbrug. Men foreløbig vil vi afvente, om VW's foreslåede løsninger viser sig holdbare,« siger Tine Lund Jensen.

Det vil også være en del af svaret, når miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen torsdag skal i samråd om sagen i Folketinget.

Det er Henning Hyllested fra Enhedslisten, der vil have ministeren til at svare på spørgsmålet:

Agter ministeren i fremtiden at etablere en national kontrolvirksomhed – i regi af f.eks. Teknologisk Institut – der på stikprøvebasis efterprøver bilfabrikanternes oplysninger med hensyn til emissioner og brændstoføkonomi?

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.