Top 10: Disse fodboldklubber har de største pengemaskiner
Der er stor forskel på top og bund, når klubbernes evne til at generere indtægter gøres op.
I fodboldens verden er det de to spanske klubber Real Madrid og Barcelona, der stikker af i toppen, når det handler om at lave penge. Det skriver Bloomberg på baggrund af en rapport udarbejdet af Deloitte.
Deloitte har analyseret klubbernes indtægter ud fra informationer om blandt andet tv-aftaler, billetsalg, salg af merchandise og en række andre parametre.
Ifølge rapporten har de 20 største fodboldhold, målt på indtjening, tjent 6,6 mia. euro (ca. 49,3 mia. kr.) i sæsonen 2014-2015, hvilket er en stigning på otte pct. i forhold til den foregående sæson.
Til sammenligning er de 20 største klubbers indtjening sammenlagt større end Monacos bruttonationalprodukt, skriver Bloomberg.
Kategorien ”Andet” repræsenterer: Sponsoraftaler, merchandise, stadionrundvisninger og andre kommercielle tiltag. Kilde: Deloitte.
Real Madrid alene tjente i sæsonen 2014-2015 557 mio. euro (ca. 4,3 mia. kr.), hvilket blandt andet skyldes den spanske klubs vækst i sponsoraftaler, som trækkes op af sponsorater fra Adidas, Emirates og Abu Dhabi’s International Petroleum Investment Co.
Mens klubbens indtægter fra tv-aftaler og billetsalg ikke er vækstet i samme raketfart i de seneste år.
Ser man på den samlede top 30-liste stikker fodboldklubberne fra den engelske liga, Barclays Premier League, af i toppen med 17 klubber i top 30, mens Italien indtager andenpladsen med fem hold. Tyskland og Spanien deler tredjepladsen med tre hold i top 30-listen.
Alene de engelske klubber i top 30 har tilsammen genereret over 2 mia. euro, eller hvad der svarer til ca. 14,9 mia. kr. alene i indtægter fra tv-aftaler.