Erhverv

Kunder raser over køb af ubrugelige informationer fra legatfirma

Firmaet leverede »nedlagte« og »irrelevante« oplysninger til kunderne.

Artiklens øverste billede
Legater.nu er kede af kundernes negative oplevelse og den dårlige feedback, virksomheden har fået på Trustpilot.

Firmaet Legater.nu slår sig op på at hjælpe studerende med at søge legater, men når de studerende har betalt for servicen, så modtager de en liste over mulige legater, som kan søges, men som ofte er nedlagt eller helt irrelevante. Det skriver Søndagsavisen.

»Jeg fik et svar med posten om, at de havde fundet 37 legater, som jeg skulle betale 250 kr. for at få oplysningerne om. Da jeg havde betalt og modtog listen, opdagede jeg hurtigt, at listen var fyldt med stavefejl, numre, der ikke virkede, legater, som var irrelevante for mig, og steder, som ikke længere uddelte legater,« fortæller Mette Bendixen, som er studerende.

Hun er i modsætning til andre kritiske kunder på Trustpilot.dk., endt med at få sine 250 kr. tilbage.

På Legater.nu, der både findes i en dansk, svensk og norsk version, er der positive udsagn fra tidligere kunder, men kigger man efter, går de samme udsagn igen, navnet er bare skiftet ud, så det passer til det respektive land.

Mette Bendixen føler sig narret af de lovende ord og ærgrer sig over, at hun ikke tjekkede anmeldelser på Trustpilot.dk.

»Jeg blev påvirket af, hvad andre havde skrevet, og det er vildledende, hvis det i virkeligheden er udsagn fra svenske eller norske legatmodtagere, for det er danske legater, jeg søger,« siger Mette Bendixen, der også undrer sig over, at man ikke kan ringe til Legater.nu.

Jakob Steenstrup, jurist i Forbrugerrådet Tænk, opfordrer forbrugerne til at klage, hvis de ikke modtager det, de er blevet stillet i udsigt.

»Man har krav på at få sine penge tilbage, hvis man har betalt for en ydelse under forkerte forudsætninger, og det har en væsentlig karakter,« forklarer han.

Legater.nu er kede af kundernes negative oplevelse og den dårlige feedback, virksomheden har fået på Trustpilot.

»Det er selvfølgelig meget beklageligt, men vi har på ingen måde prøvet at snyde nogen. Vi forsøger normalt at hjælpe vores kunder så meget som muligt,« skriver Peter Ecker, en af stifterne af hjemmesiden, i mailen til Søndagsavisen.

Søndagsavisen

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.