Erhverv

Virksomheder væbner sig mod vrede kunder

Når medierne skriver om shitstorme, lærer kunderne, at dårlig omtale kan bruges til til afpresning af virksomheder, mener omdømmeeskpert.

Artiklens øverste billede
I 2012 kostede en navnestrid Jensens Bøfhus et millionbeløb. For mindre virksomheder kan shitstorme og dårlig omtale betyde lukkedøden, siger William Atak fra SafeOnNet.

Selv en stor virksomhed kan få rigtig ondt i omdømmet, når kunderne farer til tasterne. Det har Nykredit netop måttet sande, og det er man ikke ene om. Kunderne holder sig nemlig ikke tilbage på sociale medier, når de føler sig dårligt behandlet.

Deloitte har spurgt danskerne, i hvilket omfang de skriver negative kommentarer på sociale medier, og antallet er overraskende højt, mener pressechef hos Deloitte, Ulrik Jørgensen.

»En shitstorm behøver absolut ikke være landsdækkende for at gøre skade på en virksomhed. Selv i det små kan negative kommentarer giver ridser i lakken på virksomhedens renomme og dermed få kunderne til at søge over mod konkurrenterne,« siger Ulrik Jørgensen.

Han oplever en klar tendens til, at virksomhederne bruger flere og flere penge på at overvåge sociale medier, hvilket hurtigt kan ende som en betydelig post på kommunikationsafdelingens budget. Det er der dog god grund til, mener William Atak, direktør og shitstorm-ekspert i SafeOnNet, der arbejder med online omdømme.

Hvor utilfredse kunder gerne beretter om dårlige oplevelser, er det langt sværere at få de positive kunder til at skrive anmeldelser. Det giver en enorm ubalance i helhedsbilledet af anmeldelser, og problemet bliver kun større, siger William Atak.

»Det er en spændende tendens, at folk bliver mere opmærksomme på, hvad medierne skriver om shitstorme. Jo længere tid, der går, des mere opmærksomme bliver folk på, at de kan bruge dårlig omtale til afpresning af virksomheder. Hvad med de små virksomheder, der ikke har ressourcer eller økonomi til at håndtere dårlig omtale, eller som slet ikke har overvejet truslen? Det er dem, der kommer til at lukke på stribe,« siger han.

Når en udadtil sund virksomhed som Nykredit ryger gennem mediemøllen med en shitstorm-sag, får andre virksomheder desuden øjnene op for, at en omdømmetrussel er reel, mener William Atak. Han oplever stor efterspørgsel fra virksomheder, der ønsker hjælp til at forebygge eller behandle dårlig omtale.

Siden SafeOnNet kom til i februar 2015 er mængden af aktive kunder fordoblet, og der er sket en firedobling i antallet af virksomheder, der henvender sig for at forhandle om en abonnementsløsning.

TopDanmark har også fået øjnene op for efterspørgslen og lancerede tidligere på året en regulær shitstormforsikring.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.