Erhverv

Banker, bilforhandlere og fagforeninger skal skaffe forsikringskunder

Interview: Samarbejdsaftaler er ifølge Anders Hestbech vejen til at skaffe nye kunder for Købstædernes Forsikring.

Artiklens øverste billede
Anders Hestbech skiftede i efteråret 2014 fra Codan til adm. direktør i Købstædernes Forsikring.

Forsikringer er og bliver et lavinteresseområde for danskerne, og skal forsikringsselskaberne fastholde og tiltrække nye kunder, er de nødt til at tænke alternativt. I Købstædernes Forsikring satser adm. direktør Anders Hestbech på samarbejdsaftaler i kampen om kunderne.

I 2015 har forsikringsselskabet etableret samarbejder med Sparekassen Sjælland,  Spar Nord og Skjern Bank. Aftalen med Sparekassen Sjælland, der har 140.000 kunder og 44 filialer, kom i hus i tredje kvartal 2015.

»Det er en fantastisk distributionskraft. Faktum er bare, at danskerne er mere i kontakt med banken end med forsikringsselskabet, fordi vi har flere transaktioner med banken. Derfor har banken en tættere relation til kunderne, end vi forsikringsselskaber har. Banksamarbejderne bliver vigtigere over de næste tre år,« siger Anders Hestbech.

Banksamarbejderne vil han gerne have flere af, men også andre steder vil Anders Hestbech hente kunder fremover.

»Det kunne også være fagforeninger og bilforhandlere. Alle former for partnere som har godt fat i deres kunder. Leasingselskaber er også noget af det, vi har haft succes med i 2015, hvor vi er kommet ind på fleksleasingmarkedet. Der er færre og færre, der køber deres egen bil, og kigger vi ned gennem Europa, er det op til 50-60 pct., der leaser deres bil, og derfor er det interessant med den type samarbejder,« siger han.

Samarbejderne med bankerne er stadig så nye, at resultatet af dem ikke for alvor kan ses i 2015-regnskabet hos Købstædernes Forsikring. I 2015 har det i stedet bl.a. været et nyt fokus på forsikringsagenturerne, der har øget kundetilgangen. Købstædernes Forsikrings præmieindtægter steg nemlig med 8,4 pct. fra 2014 til 2015.

»Det er nyt, at vi satser så målrettet på agenturerne. Vi lavede en partnerafdeling, da jeg kom til i slutningen af 2014, og det har været en succes, at vi betragter dem som partnere og servicerer dem som kunder,« siger Anders Hestbech, der skiftede fra Codan til Købstædernes Forsikring i efteråret 2014.

Nøgletal for Købstædernes Forsikring

(mio. kr.) 2015 2014
Bruttopræmieindtægter 759,1 700,3
Omkostninger -171,7 -195,1
Forsikringsteknisk resultat 5,6 -11,5
Resultat før skat 53,4 15,6
Omkostningsprocent 22,6 pct. 27,9 pct.
Combined ratio 98,9 pct. 102,2 pct.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.