Banker, bilforhandlere og fagforeninger skal skaffe forsikringskunder
Interview: Samarbejdsaftaler er ifølge Anders Hestbech vejen til at skaffe nye kunder for Købstædernes Forsikring.
Forsikringer er og bliver et lavinteresseområde for danskerne, og skal forsikringsselskaberne fastholde og tiltrække nye kunder, er de nødt til at tænke alternativt. I Købstædernes Forsikring satser adm. direktør Anders Hestbech på samarbejdsaftaler i kampen om kunderne.
I 2015 har forsikringsselskabet etableret samarbejder med Sparekassen Sjælland, Spar Nord og Skjern Bank. Aftalen med Sparekassen Sjælland, der har 140.000 kunder og 44 filialer, kom i hus i tredje kvartal 2015.
»Det er en fantastisk distributionskraft. Faktum er bare, at danskerne er mere i kontakt med banken end med forsikringsselskabet, fordi vi har flere transaktioner med banken. Derfor har banken en tættere relation til kunderne, end vi forsikringsselskaber har. Banksamarbejderne bliver vigtigere over de næste tre år,« siger Anders Hestbech.
Banksamarbejderne vil han gerne have flere af, men også andre steder vil Anders Hestbech hente kunder fremover.
»Det kunne også være fagforeninger og bilforhandlere. Alle former for partnere som har godt fat i deres kunder. Leasingselskaber er også noget af det, vi har haft succes med i 2015, hvor vi er kommet ind på fleksleasingmarkedet. Der er færre og færre, der køber deres egen bil, og kigger vi ned gennem Europa, er det op til 50-60 pct., der leaser deres bil, og derfor er det interessant med den type samarbejder,« siger han.
Samarbejderne med bankerne er stadig så nye, at resultatet af dem ikke for alvor kan ses i 2015-regnskabet hos Købstædernes Forsikring. I 2015 har det i stedet bl.a. været et nyt fokus på forsikringsagenturerne, der har øget kundetilgangen. Købstædernes Forsikrings præmieindtægter steg nemlig med 8,4 pct. fra 2014 til 2015.
»Det er nyt, at vi satser så målrettet på agenturerne. Vi lavede en partnerafdeling, da jeg kom til i slutningen af 2014, og det har været en succes, at vi betragter dem som partnere og servicerer dem som kunder,« siger Anders Hestbech, der skiftede fra Codan til Købstædernes Forsikring i efteråret 2014.
Nøgletal for Købstædernes Forsikring
(mio. kr.) | 2015 | 2014 |
Bruttopræmieindtægter | 759,1 | 700,3 |
Omkostninger | -171,7 | -195,1 |
Forsikringsteknisk resultat | 5,6 | -11,5 |
Resultat før skat | 53,4 | 15,6 |
Omkostningsprocent | 22,6 pct. | 27,9 pct. |
Combined ratio | 98,9 pct. | 102,2 pct. |