Hurtigere, højere, snap: Snapchat lander unik OL-aftale
NBC låner sportsrettigheder ud til Snapchat i et forsøgt på at ramme de unge, som tjenesten har rigtig, rigtig godt fat i.
Til sommer kan amerikanerne følge OL i Rio via Snapchat. Det sociale medie har netop landet en aftale med det amerikanske tv-netværk NBC, der giver det lov til at vise highlights fra legene.
Det skriver Bloomberg.
Det er, ifølge Bloomberg, første gang at et amerikansk tv-selskab har indgået en kontrakt af den art.
Snapchat vil, i samarbejde med netmediet BuzzFeed, lancere en særlig OL-kanal på sin app, hvor der vil være daglige historier med videoklip fra NBC, sportsstjernerne og fans i RIO. Der vil dog ikke være live-sendinger fra sportsbegivenhederne.
Tjenesten blev oprindeligt lanceret som en besked-app, hvor brugerne kunne sende billeder eller video, som automatisk blev slettet, når de var blevet set - eller efter et bestemt tidsrum. Det træk gjorde mediet særligt velegnet til den slags billeder, som man håber, at ingen andre end lige netop modtageren får at se.
Og dermed også et træk, der gjorde den særligt populær hos unge. En aktuel undersøgelse med 130.000 amerikanske teenagere viste, at tjenesten er det mest populære sociale medie blandt den gruppe - foran Instagram, Facebook og Twitter.
Men platformen er over det seneste år også blevet opdaget af store mediehuse, bl.a. CNN og Discovery, der har deres egne kanaler på app'en. Medietyper, der ellers har vanskeligt ved at få greb om netop de helt unge brugere.
Når NBC for første gang udlåner sit eksklusive sportsindhold til en anden platform end sine egne tv-kanaler og netsider, skyldes det, at Snapchat kan være en genvej til de unge brugere, der lige nu forsvinder mellem hænderne på de "gammeldags" tv-kanaler.
Håbet er, at "snappen" kan vække de unges interesse for OL og de store stjerner - og derfra lokke dem over på NBC's andre platforme.
Snapchat »når meget effektivt en meget vigtig målgruppe i USA, og det er meget vigtigt for vores bestræbelser på at samle det store, dækkende publikum, der vil se OL,« siger Gary Zenkel, chef for NBC Olympics, til Bloomberg.
NBC arbejder lige nu på at lave lignende aftaler med Facebook og Twitter.
Kontrakten dækker kun rettigheder i USA, hvor Comcast - der ejer NBC - har betalt 1,23 mia. dollar for rettighederne til OL.
Snapchat betaler ikke for stoffet, men deler i stedet sine annonceindtægter med NBC.