Fitness World åbner ny landsdækkende lavpriskæde
Fitness World vil eje fitnessmarkedet herhjemme, siger ekspert om ny satsning.
Fitnessmanien har ramt Danmark og får nu landets største aktør på markedet til at igangsætte en ny, kæmpemæssig offensiv.
Fitness World, der netop har præsenteret sit bedste regnskab nogensinde, introducerer til efteråret en ny lavprisfitnesskæde i Danmark.
Under navnet Urban Gym åbner Fitness World i første omgang centre i Aarhus, København og Odense. Inden for tre år skal den nye kæde være landsdækkende, siger adm. direktør Steen Albrechtslund.
»Vi ser et stort vækstpotentiale i lavprissegmentet. Den del af markedet vil vi eje. Derfor går vi nu ind og segmenterer vores brand, så vi kan ramme en større målgruppe,« siger topchefen.
Den nye kæde bliver ubemandet for at holde omkostningerne nede, og kunderne vil blive tilbudt cardio (f.eks. løb og cykling), styrketræning og crossfit.
Prisniveauet er ikke endeligt fastlagt, men det bliver under 150 kr. om måneden. I dag koster et medlemskab af Fitness World mellem 150-250 kr. om måneden.
»Fitness World-brandet skal ikke kunne alt og henvende sig til alle typer forbrugere. Det giver ingen mening driftsmæssigt. Vi skal tænke i økosystemer og tilbyde forskellige koncepter, så vi dækker markedet mere effektivt. Her er lavprissegmentet interessant – både i Danmark og internationalt,« siger Steen Albrechtslund.
Urban Gym bliver en kombination af eksisterende Fitness World-centre, der bygges om, og nyetablerede centre. Hurtigt kan konceptet rulles ud i de større provinsbyer, indtil at det dækker hele landet, lyder det fra topchefen.
Fitness World, der er ejet af den norske kapitalfond FSN Capital, er i forvejen den suverænt største fitnesskæde herhjemme med 155 centre og en årlig omsætning på over en mia. kr.
Ifølge en ekspert er den nye satsning et udtryk for, at Fitness World vil eje fitnessmarkedet herhjemme.
»For at være noget for alle skal du segmentere dig. Folk vil identificere sig med det sted, de træner. Er der mange unge i et center, kan det skræmme de ældre motionister væk - og omvendt. Derfor giver det god mening, at Fitness World vil tilbyde forskellige koncepter,« siger Mette Skovgaard Frich, der står bag retailbloggen Retail Trends.