Erhverv

Kæledyrskæde fortsætter vækst trods dødsstød til nethandel

Maxi Zoo har droppet sin onlinebutik og satser i stedet på vækst gennem nye butikker. Ekspansionen er dog ikke helt billig, og det viser sig i de nye regnskabstal for 2015.

Artiklens øverste billede
Selv om Maxi Zoo i marts valgte at lukke ned for nethandel, vil det ifølge kædens adm. direktør, Bo Demant, om en årrække atter være muligt at handle foder og andre dyreartikler online.

Et farvel til Maxis Zoos onlinebutik kommer ikke til at gå ud over omsætningen i 2016. Sådan lyder meldingen fra kædens adm. direktør, Bo Demant, i forbindelse med offentliggørelsen af 2015-regnskabet:

»Vi har fået god respons på vores beslutning om at lukke onlinebutikken og ser ikke en nedgang i salget. Selvfølgelig er der nogle kunder, der er begyndt at handle andre steder, fordi de bor langt fra en Maxi Zoo, men vi har også set en tilstrømning til butikkerne fra kunder, der plejede at handle online.«

For nu er vurderingen, at Maxi Zoo skal satse på de fysiske butikker i Danmark. I efteråret meldte Maxi Zoo ud, at ambitionen er at åbne mindst 15 butikker på tre år.

Det er dog ikke helt billigt at sætte Maxi Zoo nye steder på landkortet. 2015-regnskabet, som viser en bundlinje på minus 3,3 mio. kr., har bl.a. været påvirket af investeringer i nye butikker.

»Vi er i markedet for at være her på den lange bane, og derfor er vi klar til at investere i at ekspandere,« siger Bo Demant.

Ud over at ekspansionen ikke er gratis, har markedet i 2015 ifølge Bo Demant været ustabilt, fordi der er et stort fokus på laveste pris:

»Det er klart, at det har indvirkning på vores resultat, men vi er ikke utilfredse eller overraskede over resultatet. Vi er en specialforretning og skulle meget gerne tale om kæledyrs behov og ikke kun pris. Vi har dog ingen intentioner om ikke at være de billigste, og derfor tilretter vi løbende vores prisniveau og tilbyder prismatch.«

I 2016 forventer Maxi Zoo at komme ud med et lille plus eller et nul.

»For os er det ikke vigtigt, at vi kommer ud med store overskud lige nu. Det er vigtigt, at vi kommer frem i markedet,« siger Bo Demant og uddyber:

»Det er svært at sige, hvornår indtjeningen stiger markant. Det kan være, at de 15 butikker, vi gerne vil åbne i Danmark på tre år, i virkeligheden er for lidt. Det kan være, vi skal op på 25 eller 30, og så udskyder vi den reelle resultatskabelse. Byer med over 15.000 indbyggere er i vores søgelys.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.