DSV-boss gør klar til nye opkøb
Allerede om seks måneder gør DSV's ledelse klar til nye opkøb.
Det er omtrent seks måneder siden, at investor-darlingen DSV begik det største opkøb i selskabets historie, da transportkæmpen overtog amerikanske UTI Worldwide for 9 mia. kr., men allerede omkring nytår er topledelsen klar til at se på nye muligheder.
Sådan lyder det fra CEO Jens Bjørn Andersen.
»Der behøver ikke gå mere end et halvt års tid, før vi - der ikke er dybt involveret i den daglige integration af UTI - kan orientere os mod opkøb igen,« siger han.
»Jeg siger ikke, at vi annoncerer en stor handel om seks måneder, men at man langsomt og mentalt kan forberede sig og analysere mulige sammenlægning internt«.
Opkøb af virksomheder har været afgørende for DSV’s værdiskabelse og afkastet til aktionærerne, og hvor aktiemarkedet ofte reagerer negativt, når selskabet annoncerer opkøb, er historien om DSV anderledes.
Nyheden om at DSV ville købe UTI og høste synergier på ca. 1,5 mia. kr. sendte aktiekursen 7 pct. i vejret.
»De er rigtig gode til M&A, så vi støtter meget op om den linje, de har lagt,« siger Jesper Langmack, investeringsdirektør i Danica Pension, der købte aktier for et stort trecifret millionbeløb, da DSV hentede finansiering til købet af UTI sidste efterår.
»Vi vil gerne have pengene ud at arbejde, og hvis de kan lave et højt afkast på den investerede kapital, så vil vi hellere have, at de laver investeringerne end sender dem tilbage til mig, så jeg skal købe obligationer til 0 pct. i rente«.
Jens Bjørn Andersen fortæller, at selskabet til enhver tid har en opportunistisk target list med selskaber, som man godt kunne tænke sig at overtage, hvis ellers prisen er rigtig.
For opkøb - til den rigtige pris - er det mest værdiskabende, DSV kan foretage sig. Derfor bruger man også hellere sine penge på at købe konkurrenter end på eksempelvis aktietilbagekøb.
»Den bedste måde at bruge de penge, som selskabet tjener, er ved at købe andre virksomheder. Det er vores 1. prioritet,« siger Jens Bjørn Andersen.
Han slår fast, at selskabet begynder at kigge sig om efter muligheder, så er der ikke ændret en tøddel ved, at man kun køber op, hvis det skaber værdi for aktionærerne.
»Derfor forhandler vi altid, som om det er vores egne penge. Det gør vi virkelig,« siger Jens Bjørn Andersen.