Erhverv

Globalt kæmpeboom for havmøller kan skabe job i Danmark

Gigantisk nyt vindmølleeventyr til søs venter Danmark, mener Rederiforeningen. Blot skal skatteregler ændres.

Artiklens øverste billede
Markedet for havvindmøller er i voldsom vækst. Foto: Joachim Adrian

Markedet for vindmøller til havs kommer til at vokse eksplosivt de næste 15 år, også uden for Nordsøen og Europa.

Antallet af arbejdspladser i sektoren ventes 12-doblet til 435.000 fuldtidsjob, og havvind vokser i perioden fra under 1 procent til 8 procent af den globale havbaserede økonomi.

Det svarer til en værditilvækst på 1.500 mia. kr., forudser økonomerne i samarbejdsorganisationen OECD i en analyse, "The Ocean Economy in 2030".

Dermed åbnes dørene for førende danske virksomheder med spidskompetence i at fremstille og opstille vindmøller til søs, understreger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.

- Man kobler direkte op på danske styrkepositioner her. Vi har verdens to største producenter af havvindmøller (Vestas og Siemens, red.), Dong Energy, der har installeret mest vindkraft til havs verden over, fundamentvirksomheden Bladt Industries og A2Sea som det rederi, der har opsat mest havvind.

- Der er job at hente i Danmark, hvis vi gør det rigtigt, siger Jakob Ullegård.

Rederiet A2Sea, der ejes af Dong og Siemens, er netop nu i gang med at opstille to Siemens-havmøller ved Taiwan. Hvis de fungerer godt, venter yderligere 120 MW møller. Samtidig har Taiwan har øget sit mål for offshorevind fra 3 til 4 gigawatt i 2030.

Jens Frederik Hansen, adm. direktør i A2Sea, ser mange fremtidige muligheder i Asien, især i Japan og Sydkorea.

- Men vi ser også til USA. Med de effektiviseringer, vi ser i Europa i øjeblikket, hvor prisen for offshorevind falder støt fra bud til bud i de forskellige lande, vil det også blive væsentligt mere rentabelt at stille noget op i USA, siger Jens Frederik Hansen.

For danske rederier inden for havmøller er der dog et skatteproblem, der skal løses, før de har lige konkurrence, siger Jakob Ullegård fra rederiforeningen.

- Klima- og energiminister Lars Chr. Lilleholt vil gøre Nordsøen til havvindens Silicon Valley. Men danske konstruktionsskibe har ringere skatteforhold inden for havvind end rederier fra Holland, Tyskland og England. Vi har ikke adgang til den sømandsskat, som den øvrige handelsflåde har, siger Jakob Ullegård.

Det koster 50 mio. kr. årligt at løse problemet, vurderer han. Både De Radikale og De Konservative har erklæret sig rede til at se på sagen.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.