Erhverv

Snapchat vil snage i dine fotos for at tjene reklamekroner

Snapchat kan være på vej med ny teknologi, der kan analysere de fotos, man sender via app'en. Det kan bane vejen til sponsorerede filtre og andre indtægtskilder.

Artiklens øverste billede
Snapchat er måske i gang med at udvikle en ny teknologi, der kan genkende, hvilke genstande der er på fotos. Det kan bane vej for flere annoncekroner. Foto: AP/Patrick Seeger

Måske vil Snapchat kigge med i dine fotos, når du i fremtiden sender såkaldte snaps til venner og familie.

En patentansøgning indikerer, at Snapchat arbejder på en ny teknologi, der kan genkende objekter på de fotos, som app'ens millioner af brugere sender til hinanden hver dag. Det skriver flere udenlandske medier, heriblandt The Verge og Business Insider.

Ifølge patent-ansøgningen, som den amerikanske myndighed United States Patent and Trademark Office har offentliggjort, kan eksempelvis menukort og rabatkuponer blive en del af app'en i fremtiden.

Hvis man eksempelvis sender et foto af en varm kop kaffe og et stykke kage, kan modtageren af fotoet blive mødt af en rabatkupon fra en kaffebar, der tilbyder 20 pct. i rabat. Eller hvis man sender et foto af en restaurant, kan den pågældende restaurants menukort lægge sig som et filter ud over fotoet. Eksempler som disse finder man i Snapchats patentansøgning.

I dag kan virksomhederne købe sig til at få bestemte filtre i Snapchat, som brugerne kan putte på deres fotos. En ny patentansøgning tyder på, at Snapchat er på vej til at tage et endnu større skridt i jagten på at tjene penge, og måske vil man i fremtiden kunne se eksempelvis menu-filtre på restaurantfotos. Foto: AP/Patrick Seeger

Teknologien, som Snapchat beskriver i ansøgningen, vil ifølge The Verge identificere forskellige objekter på brugernes billeder for at tilbyde dem at sende reklamer i form af filtre eller lignende fra mærker, der er relateret til det, som billederne viser. Ifølge mediet spekulerer Snapchat i at skabe et auktionssystem, hvor virksomhederne kan slås om at købe rettighederne til at reklamere for bestemte produkter.

I dag tjener Snapchat i forvejen penge på reklamer, men ikke i så udbredt grad. Virksomheder kan f.eks. købe sig til at være blandt de fjollede filtre, som Snapchat-brugerne sætter på billederne af deres ansigter.

Den nye teknologi vil dog ikke kun være et værktøj til at hive annoncekroner hjem. Snapchat beskriver også, at man med teknologien vil kunne få app'en til at genkende snaps af f.eks. Empire State Building. På et sådant foto ville man kunne tilføje King Kong, som står på toppen, inden man sender det af sted til sine Snapchat-venner.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.