Stort rejseselskab lukker: Danskere hænger på ekstraregning
»Vores rejse er gået tabt, og prisen for rejsen vil nu blive over 30 pct. dyrere,« skriver dansker, der er ramt af konkurs.
Hundredvis af danskere risikerer at miste deres ferie eller få en langt dyrere ferie, end de havde regnet med.
Sådan lyder meldingen, efter at det populære britiske rejsebureau Lowcostholidays fredag meddelte, at det er sat under administration og dermed ikke længere kan opfylde sine forpligtelser.
Ifølge Daily Mail har mere end 110.000 kunder købt en rejse, der endnu ikke er afviklet. Deres ophold er formentlig tabt på nær flybilletten. Derudover er cirka 27.000 kunder på ferie i skrivende stund. De risikerer store ekstraregninger fra deres hoteller.
På Trustpilot står det klart, at adskillige danskere er ramt af konkursen. Deriblandt Mads Enevoldsen, som bestilte et ferieophold gennem Lowcostholidays tilbage i februar.
»Vores rejse er gået tabt, og prisen for rejsen vil nu blive over 30 pct. dyrere. Da vi er studerende, vil vi således ikke kunne komme af sted, medmindre at vores bank vil gå videre med en indsigelse imod dem,« skriver Mads Enevoldsen.
En anden kunde, Karsten Sørensen, skriver, at han er på ferie i Spanien og har måttet lægge ud igen for både hotelophold og billeje. Fra en tredje kunde, Jens Rasmussen, lyder det:
»Det hotel, vi skulle være på i Thailand fra den 29. august, har intet modtaget fra Lowcostholidays.dk, og deres booking-agenter i Thailand er heller ikke betalt. De solgte os hotellet til -70 pct. den 17. juni. De vidste allerede der, at de ville gå konkurs,« skriver han.
På sin hjemmeside skriver Lowcostholidays, der er blandt Storbritanniens største online bookingfirmaer, at ledelsen forgæves har forsøgt at redde virksomheden, men at »det seneste og igangværende turbulente økonomiske miljø« har hæmmet redningsaktionen.
Konkursen vækker imidlertid harme, da den kommer kun én dag efter, at Lowcostholidays reklamerede med ferierabatter på op mod 60 pct. Mange kunder mener, at de er blevet lokket til at betale for en ferie blot få timer før selskabets kollaps.
Kurator i sagen, advokatfirmaet Smith & Williamson, anslår, at næsten halvdelen af de kunder, der er påvirket af konkursen, er bosiddende uden for Storbritannien.
For at få erstattet det beløb, man har betalt for en rejse, der aflyses ved en konkurs, kræver det, at det rejseselskab, man har bestilt sin ferie igennem, er registreret hos Rejsegarantifonden.
Men da Lowcostholidays ikke er et dansk selskab, er det ikke registreret i Rejsegarantifonden.
»Rejsegarantifonden har således ikke mulighed for at bistå i sagen,« lyder meldingen på Rejsegarantifondens hjemmeside.