Erhverv

Medie finder glæde i kritik fra Forbrugerombudsmanden

Mediehuset Splay, der står bag en række Youtube-kanaler, er glad for opklaring af regler for markedsføring.

Artiklens øverste billede
Adrian Langer, driftsdirektør for Splays danske afdeling. Foto: Mathias Svold

Mediehuset Splay har brudt markedsføringsloven, da en af selskabets videoer var sponsoreret af EF Sprogrejser, uden at det var angivet klart nok.

Det er på en måde glædeligt, for det er med til at skabe klarhed om reglerne for markedsføring, fortæller driftsdirektør med ansvar for Danmark Adrian Langer.

Splay lever af at have kanaler på onlinevideotjenesten YouTube. Her har selskabet samlet en række videobloggere, der laver indhold. Noget af det er sponsoreret.

- Vi er i en branche, der udvikler sig vanvittigt hurtigt. Så reglerne er ved at blive defineret i takt med udviklingen.

- Spørgsmålet er ikke, om vi har markeret, at det var sponseret indhold, men om vi havde gjort det rigtigt. Vi har ikke forsøgt at skjule noget, siger Adrian Langer.

Han fortæller, at Splay løbende holder øje med udviklingen i reglerne og implementerer dem efter bedste evne. Derfor glæder han sig over, at reglerne nu står klarere efter Forbrugerombudsmanden afgørelse om, at markedsføringsloven er brudt.

- Vores vurdering var, ud fra de informationer der var til rådighed, at vi levede op til reglerne. Men det er ikke op til mig, om vi så har gjort det. Det er op til Forbrugerombudsmanden.

- Vores intention er ikke andet end at følge reglerne. De er en gråzone lige nu, så jeg er personligt glad for, at der kommer noget så konkret, siger Adrian Langer.

Splay er vokset markant, siden det blev startet og opererer i Norden. Ifølge selskabet selv er dets videoer blevet set mere end fire mia. gange på YouTube, og de har 24,5 mio. abonnenter.

Det vil tydeligere markering, af hvornår der er tale om reklameindhold, eller sponsoreret indhold, ikke stoppe, mener direktøren.

- Unge har ingen problemer med at se noget, der er sponsoreret. De skal bare vide det. Så vi har en stor interesse i transparens, siger Adrian Langer.

Ritzau

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.