- Opdateret 19/07/2016 kl. 13:25
EU-Kommissionen giver rekordstor bøde for lastbilkartel
En stribe lastbilproducenter skal betale bøder for 22 mia. kroner for at have brudt konkurrencereglerne.
Store lastbilproducenter skal betale bøder for sammenlagt 2,93 mia. euro - svarende til 22 mia. kr. EU-Kommissionen mener, at de været en del af et lastbilkartel og dermed har overtrådt EU's konkurrenceregler.
»Vi har i dag givet rekordstore bøder for et alvorligt lovbrud,« siger Margrethe Vestager, konkurrencekommissær i EU-Kommissionen, i en pressemeddelelse.
Kommissionen har sendt bøder ud til lastbilproducenterne Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF, som har indvilliget i at betale. Ifølge kommissionen har de haft et hemmeligt og ulovligt samarbejde i 14 år fra 1997 til 2011, hvor de har aftalt priser på lastbiler.
Lastbilproducenten MAN har ikke fået en bøde, da producenten var den, der afslørede eksistensen af kartellet til kommissionen.
»Det er ikke acceptabelt, at MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF, som tilsammen står for 9 ud af 10 mellemtunge- og tunge lastbiler, der bliver produceret i Europa, var en del af kartel i stedet for at konkurrere med hinanden,« siger Margrethe Vestager.
Ved at fastsætte priser på lastbilerne har producenterne ifølge EU-Kommissionen sendt regningen for at leve op til de strengere miljøkrav videre til kunderne.
Efterforskningen af kartellet har ifølge kommissionen afsløret, at producenterne har koordineret priser. Det drejer sig mere specifikt om den pris, hver fabrik sætter for lastbilerne. Generelt danner den pris ifølge kommissionen grundlag for prisfastsættelsen i lastbilindustrien.
Kartellet har ifølge EU-Kommissionen også aftalt at time introduktionen af emissionsteknologier til lastbilerne og sendt regningen for disse teknologier videre til kunderne.
I begyndelsen af kartellets levetid fra 1997-2004 indgik lastbilproducenterne de ulovlige aftaler ved at holde flere møder - nogle gange i forbindelse med messer eller andre begivenheder - suppleret med telefonopkald, lyder det fra kommissionen. Fra 2004 og frem skulle kartellet være organiseret gennem producenternes tyske datterselskaber, og her er kommunikationen foregået elektronisk.
Den samlede bøde er den største bøde, EU-Kommissionen har udskrevet for brud på konkurrencereglerne. I 2012 fik en række producenter af billedrør til fjernsyn og computerskærme en bøde på 1,4 mia. euro., skriver Frankfurter Allgemeine.
Sådan fordeler bøderne til lastbilproducenterne, som tilsammen løber op i 2,9 mia. euro, sig:
Volvo/Renault | 670,5 mio. euro |
Daimler | 1.008,8 mio. euro |
Iveco | 494,6 mio. euro |
DAF | 752,7 mio. euro |