• Opdateret 19/07/2016 kl. 13:25
Erhverv

EU-Kommissionen giver rekordstor bøde for lastbilkartel

En stribe lastbilproducenter skal betale bøder for 22 mia. kroner for at have brudt konkurrencereglerne.

Artiklens øverste billede
EU-Kommissionens konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har netop uddelt en rekordstor bøde til lastbilproducenter. Foto: Geert Vanden Wijngaert

Store lastbilproducenter skal betale bøder for sammenlagt 2,93 mia. euro - svarende til 22 mia. kr. EU-Kommissionen mener, at de været en del af et lastbilkartel og dermed har overtrådt EU's konkurrenceregler.

»Vi har i dag givet rekordstore bøder for et alvorligt lovbrud,« siger Margrethe Vestager, konkurrencekommissær i EU-Kommissionen, i en pressemeddelelse.

Kommissionen har sendt bøder ud til lastbilproducenterne Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF, som har indvilliget i at betale. Ifølge kommissionen har de haft et hemmeligt og ulovligt samarbejde i 14 år fra 1997 til 2011, hvor de har aftalt priser på lastbiler.

Lastbilproducenten MAN har ikke fået en bøde, da producenten var den, der afslørede eksistensen af kartellet til kommissionen.

»Det er ikke acceptabelt, at MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF, som tilsammen står for 9 ud af 10 mellemtunge- og tunge lastbiler, der bliver produceret i Europa, var en del af kartel i stedet for at konkurrere med hinanden,« siger Margrethe Vestager.

Ved at fastsætte priser på lastbilerne har producenterne ifølge EU-Kommissionen sendt regningen for at leve op til de strengere miljøkrav videre til kunderne.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Efterforskningen af kartellet har ifølge kommissionen afsløret, at producenterne har koordineret priser. Det drejer sig mere specifikt om den pris, hver fabrik sætter for lastbilerne. Generelt danner den pris ifølge kommissionen grundlag for prisfastsættelsen i lastbilindustrien.

Kartellet har ifølge EU-Kommissionen også aftalt at time introduktionen af emissionsteknologier til lastbilerne og sendt regningen for disse teknologier videre til kunderne.

I begyndelsen af kartellets levetid fra 1997-2004 indgik lastbilproducenterne de ulovlige aftaler ved at holde flere møder - nogle gange i forbindelse med messer eller andre begivenheder - suppleret med telefonopkald, lyder det fra kommissionen. Fra 2004 og frem skulle kartellet være organiseret gennem producenternes tyske datterselskaber, og her er kommunikationen foregået elektronisk.

Den samlede bøde er den største bøde, EU-Kommissionen har udskrevet for brud på konkurrencereglerne. I 2012 fik en række producenter af billedrør til fjernsyn og computerskærme en bøde på 1,4 mia. euro., skriver Frankfurter Allgemeine.

Sådan fordeler bøderne til lastbilproducenterne, som tilsammen løber op i 2,9 mia. euro, sig:

Volvo/Renault 670,5 mio. euro
Daimler 1.008,8 mio. euro
Iveco 494,6 mio. euro
DAF 752,7 mio. euro

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.