Erhverv

L'Oreal fik ridser i ansigtsmalingen i første halvår

Den globale milliardkoncern inden for makeup og skønhedsprodukter L'Oreal oplevede modgang i første halvår.

Artiklens øverste billede
Salget i Vesteuropa var med til at trække L'Oreals resultat for første halvdel af 2016 op.

L'Oreal havde modvind fra valuta og fra flere markeder i første halvår. Det til trods kunne selskabet dog øge både omsætning og resultat i de første seks måneder af 2016.

Samlet kunne L'Oreal, der ejer en myriade af skønhedsprodukter, notere en omsætning på solide 12,9 milliarder euro, svarende til 96 milliarder kroner, i halvåret. Det var en marginal stigning på 0,6 procent men på 4,2 procent, hvis man fraregner udsving i valutakurserne.

»Vores forbrugerprodukters vækst accelererer og vokser hurtigere end markedet. Det er drevet af vækstinitiativer inden for makeup og hårpleje. Vi vokser i Nordamerika og forventer en robust vækst i nye markeder, der vil gøre os i stand til at styrke vores markedsposition. Vesteuropa bliver holdt tilbage af et meget svært marked i Frankrig,« skriver administrerende direktør Jean-Paul Agon i regnskabet.

Salget i Vesteuropa steg med 1,7 procent i første halvår til 4,2 milliarder euro.

L'Oreals klart største division, der dækker produkter til forbrugere, voksede med 4,3 procent til 6,2 milliarder euro.

»Divisionen vokser over hele verden. Selv om Frankrig er udfordret, er der god udvikling i Storbritannien og Spanien. Fremgangen er drevet af blandt andet en imponerende start for NYX Professional Make Up og vækst i Maybelline og L'Oreal Makeup Designer Paris,« skriver L'Oreal, der også fremhæver sine hårfarveprodukter, blandt andre Redken.

Ud over valuta og et hårdt fransk marked er The Body Shop, der sælger kosmetik med et fokus på naturlige produkter, en streg i regningen.

Salget faldt med 0,6 procent til 399 millioner euro, og samtidigt gav kæden underskud.

»Ekspansionen fortsætter for The Body Shop i de største markeder som Storbritannien, Australien og Canada, mens den økonomiske tilbagegang i Hongkong og Saudi-Arabien rammer forretningen,« skriver L'Oreal.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.