Egentlig var Rune håndboldspiller, men nu kæmper han mod Egmont-virksomhed om millionmarked
Rune Eirby Poulsen har egenhændigt skabt gavekortsfirma med millionomsætning. Nu skal investering hjælpe ham helt til tops.

Egentlig var Rune Eirby Poulsen professionel håndboldspiller i TMS Ringsted, men i 2012 fik han en idé, som var for god til at lade passere.
Ideen var digitale gavekort. Den kom til ham, efter hans forældre havde sendt to biografbiletter til ham med posten, som tog en uge om at komme frem.
»Jeg tænkte, at det måtte kunne gøres nemmere, så jeg trak min opsparing ud og stiftede virksomhed,« genkalder Rune Eirby Poulsen, stifteren af Sendentanke.dk.
Fire år senere ser hans satsning ud til at være lykkedes. Omsætningen er fordoblet på et år og opfylder nu beskrivelsen »tocifret millionbeløb.« Indtil videre ser 2016 ud til at byde på endnu en fordobling.
Budgettet er blevet skruet væsentligt op til næste år, så vi trykker på speederen.
Lige nu er der dog sket noget mere vigtigt for hans virksomhed. Efter fire år med organisk vækst, og to udenlandske købsforsøg er blevet afvist, har Rune Eirby Poulsens virksomhed nemlig fået sin første investering.
Tre investorer er således gået sammen om at indskyde et millionbeløb i virksomheden. Mest prominent er Leo Noer, som selv står bag flere selskaber som rejseselskabet USATours og to selskaber i oddsbranchen. Han har udover sin investering også flyttet Sendentanke ind i kontorfællesskab med sine egne virksomheder.
Den nye investering skal bruges på teknisk udvikling og markedsføring, så virksomheden kan vokse endnu mere. Omsætning er nemlig det vigtigste parameter i gavekortsbranchen.
»Inden for denne her branche handler det om volumen på omsætning. For vi er jo reelt mellemhandlere, så avancen er ikke høj. Budgettet er også blevet skruet væsentligt op til næste år, så vi trykker lidt på speederen,« siger Rune Eirby Poulsen.
En høj vækstrate er dog også nødvendig, hvis Sendentanke skal til tops i det danske gavekortsmarked. Lige nu sidder Egmont-ejede Gavekortet.dk nemlig på tronen med en trecifret millionomsætning, og de to virksomheder kæmper om det samme skandinaviske marked.
Kampen skal ifølge Rune Poulsen i begyndelsen vindes ved, at Sendentanke som en mindre virksomhed hurtigt kan tilpasse sig sine kunders ønsker. På længere sigt handler det om at få flere investeringer ind, så væksten kan opretholdes.
Men egentlig kan opskriften på succes i sidste ende koges endnu mere ned.
»Vi skal tage markedsandele fra Gavekortet.dk i alle de skandinaviske lande.«