Erhverv

Terrorangreb sender bookinger ned hos Hotels.com-ejer

Rejseportalgiganten Expedia Inc., som bl.a. står bag Hotels.com, levede ikke op til analytikernes forventninger i det seneste kvartal. Bl.a. påvirker terrorangreb antallet af bookinger.

Artiklens øverste billede
Kurven for antallet af bookinger hos Hotels.com og andre af Expedia Inc's søgemaskiner er knækket i 2. kvartal af 2016, men der er dog stadig vækst at spore. AP/PR-foto, Hotels.com

Rejselystne brugere af søgeportaler som Expedia og Hotels.com har det seneste kvartal ikke været helt lige så ivrige efter at komme ud at rejse som tidligere.

Expedia Inc., som ejer en lang række rejseportaler, siger i forbindelse med sit regnskab for 2. kvartal af 2016, at bookingerne er gået ned i tempo de seneste måneder, bl.a. pga. de europæiske terrorangreb. Det skriver Reuters.

»Rejseefterspørgslen til Frankring er en særlig udfordring. Ved hvert tilfælde har vi set en forværring af trenden,« siger Expedias finansdirektør, Mark Okerstrom, til Reuters.

Ifølge regnskabet voksede hotelbookingerne for overnatninger med 20 pct. i 2. kvartal af 2016. Der er altså stadig vækst at spore, men tempoet er gået betydeligt ned. For et år siden lå væksten på 35 pct. Selv skriver virksomheden i sit regnskab, at stigningen på de 20 pct. var drevet af opkøb samt organisk vækst hos Hotels.com og Expedia.

Mens interessen for Frankrig daler, er der dog andre destinationer, der trækker. Amerikanerne har fået øjnene op for London. Finansdirektøren fortæller ifølge Reuters, at antallet af bookinger fra USA til London accelererede, da pundet faldt i forhold til dollaren i kølvandet på Storbritanniens nej til EU.

Terrorangreb i Europa er ikke den eneste grund til, at bookingerne er gået ned i fart. Expedia har bl.a. også været påvirket af selvforskyldte aspekter så som opdatering af teknologi mv.

Omsætningen per overnatning er faldet med 5 pct. i 2. kvartal, som sluttede 30. juni. Det skyldes ifølge Expedia, at virksomheden har givet rabatter for at få større markedsandele, samtidig med, at virksomheden har øget sine reklameaktiviteter, f.eks. er virksomhedens loyalitetsprogrammer i vækst. Expedia forventer, at omsætningen pr. overnatning vil forsætte med at falde i 2016.

Expedia kom ud af 2. kvartal med en omsætning på 2,2 mia. dollars - svarende til 14,7 mia. kroner. Ifølge Reuters var forventningen hos analytikerne, at toplinjen ville lande på over 15 mia. kroner.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.