Sådan udnytter din virksomhed Pokémon Go-bølgen
Det er let og billigt at prøve Pokémon Go af i sin markedsføring, men man skal handle nu, siger serieiværksætter Jonathan Løw.
Over hele landet vader danskere i alle aldre rundt i gader og stræder på Pokémon-jagt med den populære Pokémon Go-app.
Hvis man som virksomhed er hurtig på aftrækkeren, kan man lige nu udnytte den voldsomme Pokémon-feber, siger serieiværksætter og forfatter Jonathan Løw.
Fidusen er at undersøge, om der ligger et såkaldt pokestop i nærheden af ens forretning. Pokestoppet kan i første omgang bruges til at lokke kunderne til via opslag på sociale medier eller plakater i vinduet, og dertil kan man vælge at tilbyde særlige rabatter på produkter, når kunderne kan fremvise en Pokémon, de har fanget i butikken.
»Når virksomheder normalt laver markedsføring og branding, kan det nemt blive døde kampagner uden en sjov eller aktuel vinkel. Det får man foræret med Pokémon Go, hvor der er en historiefortælling og en positiv relation til kunden, og hvor din indgang ikke bliver oplevet som reklame på samme måde, som hvis du indrykker en annonce,« siger Jonathan Løw.
Han har begået en guide til, hvordan man som virksomhed kan udnytte Pokémon Go-bølgen.
Det handler dog om at smede, mens jernet er varmt. Dels er der risiko for, at spillet er mindre populært om to måneder, og dels forventer Jonathan Løw, at folkene bag spillet på sigt vil blive bedre til at udnytte dets kommercielle potentiale.
»Om nogle måneder vil der være rigtig mange, der har købt deres eget Pokestop, og så bliver det en marketingkanal som alle andre. Lige nu er det billigt og let, og derfor vil det næsten være dumt – især for fysiske butikker – ikke at teste forretningspotentialet,« siger han.
På Fisketorvet har man allerede luret spillets potentiale. Også mindre butikker, restauranter og caféer kan med fordel forsøge at udnytte fænomenet, mener Jonathan Løw.
»Nogle af de brancher, der har det svært lige nu, er dem, der driver den fysiske handel, fordi handlen bliver mere digital. Pokemon Go er et digitalt fænomen, der kan være med til at flytte noget handel tilbage til de fysiske butikker,« siger han.
Man vil blive overrasket over, hvor mange forskellige alders- og kundegrupper spillet kan tiltrække, tror han.
»Hvis man arbejder med markedsføring, men måske ikke lige er Pokemon-målgruppen, har man formentlig ikke installeret appen, og så er universet nok fjernt fra en. Men det tager kun 5-10 minutter at komme i gang, og det koster ikke ret mange penge, så alle vil kunne lave deres egen lille udgave og se, om det fungerer,« siger han.