Erhverv

Verdens største annoncør skruer ned for Facebook-annoncer

Amerikanske Procter & Gamble vil fokusere mindre på de mest målrettede annoncer på Facebook.

Artiklens øverste billede
Procter & Gamble producerer bl.a. shampoo, vaskemiddel og bleer. Billedet er fra en Wal-Mart-forretning i Chicago.

Amerikanske Procter & Gamble, koncernen med verdens største annoncebudget, vil skrue ned for de Facebook-reklamer, der sigter efter bestemte kunder. Metoden er nemlig ikke effektiv nok, mener koncernen, ifølge Wall Street Journal.

Netop de helt målrettede annoncer er en af Facebooks største aktiver: Tjenesten ligger inde med massive datamængder og har brugt årevis på at forfine sin evne til at udvælge forbrugere på baggrund af de 1,7 mia. brugeres alder, køn, hjemsted, indkøbsvaner, sociale interaktion og livsfase.

For en koncern som Procter & Gamble, der sidste år brugte 8,3 mia. dollars på annoncer (55,6 mia. kr.) var det tillokkende med mere målrettede og altså forventeligt mere effektive annoncer til folk med kæledyr, hus, lige hjemvendt fra ferie, på vej til at fejre fødselsdag.

Men ifølge koncernen har man zoomet for meget ind. Mega-annoncøren fortæller om eksempler, hvor brede kampagner har virket bedre end kampagner, der sigtede snævert på de målgrupper, man var ude efter. 

Derfor vil  man nu fokusere mere på såkaldt reach, altså at komme bredt ud.

Koncernen understreger over for Wall Street Journal, at den ikke vil købe færre Facebook-annoncer - strategien skal bare lægges om, så de meget målrettede annoncer kun bruges, hvor det giver meningen.

Mega-annoncørens beslutning stiller altså spørgsmål ved effekten af et af Facebooks helt centrale produkter.

Sidste år voksede Facebooks annnonceomsætning 49 pct. til 17,08 mia. dollar (114,4 mia. kr.)

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.