Erhverv

Ford fordobler forskningen i selvkørende biler

Opkøb og en fordobling af Fords eget forskningscenter skal bringe den amerikanske billegende Ford ind i kampen om selvkørende biler.

Artiklens øverste billede
Ford er USA's næststørste bilproducent og verdens syvendestørste. Men at udvikle en selvkørende bil har krævet partnerskab med det store kinesiske tech-firma Baidu. Foto: David Zalubowski/AP

Teslas lancering af Autopilot-funktionen vakte opsigt, men kan snart få følge af selvkørende teknologi fra andre kanter. De fleste af verdens store bilproducenter arbejder nemlig på fuld kraft på at udvikle biler, hvor chaufføren kan slippe rattet.

Det kapløb ønsker Ford ikke at tabe, så den amerikanske bilgigant dobler nu op i kampen for at udvikle selvkørende biler, rapporterer Reuters.

Fords forskningsafdeling i Silicon Valley bliver nu mere end dobbelt så stor med mere end 300 ansatte, fortalte Ford tirsdag. Tidligere har Ford også meldt ud, at flåden af selvkørende test-biler skal tredobles i løbet af i år, fra 30 til 90.

Om fem år vil de selvkørende biler være så langt fremme, at Ford har tusindvis af dem kørende i byer, for eksempel til taxa-kørsel, lød det ifølge Wired fra det store bilfirma.

Arbejdet hos Fords selv bliver suppleret af en stribe opkøb af blandt andet kort-tjenesten Civil Maps og sensorfirmaet Velodyne, som Ford sammen med kinesiske Baidu købte for 150 mio. dollars – knap en milliard kroner.

Desuden har internetkæmpen Baidu selv åbnet en afdeling i Silicon Valley, som forsker i selvkørende biler. Samarbejdet med Ford er dog ikke eksklusivt, for Baidu har også en aftale med BMW om at udvikle selvkørende biler i Kina.

Kravet om at kunne udvikle helt ny teknologi i en generelt konservativ bilbranche har fået tidligere ærkefjender til at samarbejde, i frygt for at blive overhalet af ’digitalt indfødte’ selskaber som Google eller Tesla. De tre store tyske bilproducenter – VW, Daimler-Benz og BMW – gik for eksempel sammen om at købe korttjenesten HERE fra Nokia for et år siden, fordi pålidelige og meget detaljerede data om verdens veje er en central brik i udviklingen af selvkørende biler.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.