Erhverv

Medie: Bestyrelse overvejer at splitte Mærsk i to selskaber

Netop nu sidder bestyrelsen i det 112 år gamle A.P. Møller - Mærsk og lægger sidste hånd på den store strategiplan.

Artiklens øverste billede
Formand Michael Pram Rasmussen. Foto: Jens Dresling

Den igangværende strategiske gennemgang af A.P. Møller - Mærsk kan meget vel ende med, at konglomeratet splittes op i to selvstændige dele - en transport- og en energivirksomhed. Det erfarer Berlingske Business.

Bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen har flere gange sagt, at "alt er i spil", og ifølge avisen har det ført til spekulationer om opsplitning og frasalg af flere af de store virksomheder samt hele forretningsområder.

Men flere kilder siger til Berlingske Business, at ejerfamilien lige nu overvejer en plan, som vil splitte A.P. Møller - Mærsk op i to enheder - en selvstændig transportkoncern og et selvstændigt energiselskab.

Kilderne understreger dog, at planerne ikke er endeligt vedtaget.

- Den nye strategi er fortsat på et konceptuelt niveau. Men det tegner til, at det i slutningen af september vil komme ud, at der overordnet set vil blive skabt en transportvirksomhed og en energivirksomhed, siger en kilde med stort kendskab til processen til Berlingske Business.

A.P. Møller - Mærsk er presset af blandt andet lave oliepriser og styrtdykkede rater for at fragte gods rundt på verdenshavene.

I juni fyrede bestyrelsen topchef Nils Smedegaard Andersen og erstattede ham med Søren Skou.

Den nye mand i toppen har fået til opgave at gennemtrawle forretningen og levere hurtige resultater.

Bestyrelsen har givet den nye ledelse til opgave at "undersøge strategiske og strukturelle muligheder for at styrke omstillingshastigheden og synergier yderligere".

Der skal meldes ud om, hvordan det går med processen, inden udgangen af tredje kvartal.

Meldingen har givet store spekulationer om, hvad fremtiden byder på for A.P. Møller - Mærsk.

For nuværende er selskabet et samlet konglomerat med forretninger inden for blandt andet olieudvinding, olieefterforskning, containersejlads, gastankskibe, logistik, havnedrift og andet.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.