Niels B. Christiansen: Danfoss er inde i en positiv spiral
Fem skarpe spørgsmål til Niels B. Christiansen, koncernchef i Danfoss.
Danfoss har øget omsætningen og ikke mindst indtjeningen i et fladt marked. Koncernchef Niels B. Christiansen er godt tilfreds med forløbet af første halvår af 2016.
Danfoss har som mål at vokse med i gennemsnit 7-10 pct. om året. Det lykkedes ikke i denne periode. Hvorfor ikke?
»Det er rigtigt, at væksten i vores forretning aktuelt er lavere. Det skyldes, at markedet er trægt. Verdensøkonomien udvikler sig svagt, og investeringslysten i mange brancher og industrier er bremset af lave priser på olie og en række andre råvarer. Set over en længere periode skal vi nok nå målet.«
Hvordan klarer Danfoss sig målt mod konkurrenterne?
»Vi tager markedsandele på en række områder, og det er særdeles positivt. Vi er inde i en positiv spiral, hvor vi kan se, at vores initiativer for at skabe vækst er lykkedes. Vores investeringer i innovation og et vedvarende fokus på vores konkurrenceevne udvikler sig positivt. Det betyder, at vi kan sætte endnu mere kraft ind på at blive bedre.«
Indtjeningen er øget markant. Hvad er forklaringen?
»Igen i år har vi øget produktiviteten markant. Vi har opnået stordriftsfordele på en række områder, og en øget omsætning har positiv effekt på lønsomheden. Vi er også hjulpet af valutaeffekter.«
Hvor er væksten størst?
»Vi har øget salget på alle forretningsområder, og det går især godt i Danfoss Cooling og Danfoss Heating. Det er meget positivt, at vi igen ser vækst i Europa, som er vores største marked. Desuden har vi løftet salget i Kina, som er et stort marked, hvor efterspørgslen i en periode faldt.«
Hvilke markeder har det sværest?
»Rusland er fortsat en stor udfordring. Situationen har stabiliseret sig, og vi øger salget i den lokale valuta. Men målt i euro faldt omsætningen.«