Coop kører supermarkeder sammen
Dagligvaregiganten ændrer topledelsen, så tre af dens kæder får fælles organisation på de indre linjer.
Dagligvaregiganten Coop strammer organisationen. Dens tre store supermarkedskæder skal - selvom de holder fast i egne navne på butiksfacaderne - knyttes meget tættere sammen.
Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen, der ialt har ca. 650 butikker med en samlet omsætning på 35 mia. kr., får derfor på de interne linjer i koncernen en række fælles funktioner. Ansvaret for den øvelse lægges i direktionen hos koncerndirektør Gregers Wedell-Wedellsborg.
Den nye organisering er ifølge koncernchef Peter Høgsted led i en 2017-strategi, der i fjor blev lanceret med et såkaldt madmanifest - og i år udvides med et nyt program for de 1,6 mio. medlemmer, som ejer Coop.
Konsekvensen af, at kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen skal arbejde tættere sammen end hidtil, er en ledelsesrokade. Under sig i en ledergruppe på fem får koncerndirektør Gregers Wedell-Wedellsborg således bl.a. den nuværende kædedirektør for SuperBrugsen, Kenneth Pedersen med titel af detail-direktør.
De tre kæder får dog samtidig egne daglige chefer under titlen formatdirektør. Her bliver Allan Kristoffersen, der kommer fra et job i Dagrofa-koncernen, sat ind i Kvickly, mens den nuværende salgsdirektør Mikkel Karlsson i SuperBrugsen udnævnes til formatdirektør der. I Dagli’Brugsen fortsætter den hidtidige kædedirektør Jesper K. Andersen.
Rokaden betyder også, at Søren Steffensen, der hidtil har været kædedirektør for Kvickly, nu får ansvaret i Coop for Irma-kæden.
Coops koncernchef Peter Høgsted har tidligere fastslået, at en af hans ambitioner er, at kæderne får et mere ensrettet sortiment af varer - for at forenkle og samtidig forbedre indtjeningen. Et led i fredagens ændringer er også netop, at den såkaldt kategoriorganisation, der står for alt Coops indkøb af dagligvarer, fremover skal betjene alle koncernens butiksformat.
På samme tid øges investeringerne i den digitale kommunikation med forbrugerne og medlemmerne gennem bl.a. nye apps og betalingsformer. Coop vil nemlig på sigt eksempelvis udskifte de trykte tilbudsaviser med individuelt tilpasset kommunikation.
»Vi vil udvikle organisationen, så vi bedre kan leve op til forbrugernes krav i fremtiden,« udtaler Peter Høgsted i en pressemeddelse om ændringerne, som medarbejderne i Coop fik information om fredag morgen.