Erhverv

Luftfartens trodsige og vovede opfinder er død

Joe Sutter var med en opsigtsvækkende karriere manden bag det navnkundige Boeing 747-fly.

Artiklens øverste billede
Den 9. februar 1969 fløj den første 747 jumbojet fra Boeings fabrikker. Foto: AP

Boeing-ingeniøren Joe Sutter, der i 1960'erne var med til at indvarsle den moderne æra med langtrækkende rejser med det kendte 747 jumbojet, er død i en alder af 95 år.

Det skriver Bloomberg News.

747-flyet var højdepunktet i Sutters karriere, der spandt over stempelmotordrevne passagerfly til Boeings rivalisering med den paneuropæiske konkurrent Airbus fire årtier senere.

Startende med en prototype i 1954 var Joe Sutters med til at bygge det første amerikanske jetpassagerfly, og han har sat sit aftryk på Boeings 757 og 767 helt frem til 1980'erne.

Sutters glansperiode i selskabet var i en tid, hvor fysiske produkter definerede USA' innovation og med Boeings overlevelse på spil var Sutter leder af et hold, der udformede jetflyet på mindre end 2,5  år, selvom han trodsede designønsket fra den første køber.

Millioner af flyrejsende har gennem tiderne nydt godt af det fly, som Joe Sutter udviklede i 1960'erne. Foto: Elaine Thompson/AP

Sutter gik på pension i 1986 i en alder af 65 år som executive vicepræsident med ansvar for Boeings kommercielle fly og produktudvikling.

Efterfølgende havde han dog også en rolle som seniorrådgiver for flyproducenten, hvor han regelmæssigt slog et smut forbi Seattle-kontoret i de tidligere 1990'ere.

Sutter var ifølge Bloomberg News ikke bange for at sige sine chefer imod, hvilket han blandt andet gjorde, da han var blevet beordret til at afskedige 1.000 ingeniører for at spare penge. Det afviste han og krævede i stedet, at der blev ansat yderligere 800.

Han skrev senere, at han var sikker på at blive fyret. Men han beholdt sit job og fik ekstra arbejdskraft.

Da den pukkelryggede firemotors 747-jumbojet ramte massemarkedet i 1970 havde den en rækkevidde, der kunne nå vidt omkring på kloden og en kapacitet på mere end det dobbelte i forhold til Boeings næststørste fly.

Et halvt århundrede efter, at Pan Am lagde sin første ordre på flyet, har Sutters kreation solgt 1.543 eksemplarer.

Aktiefokus

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.