Erhverv

YouSee-kunder skal finde stueantenne frem til radioen

Fra februar næste år slukker YouSee for radiosignalerne. Pladsen skal bruges til mere datatrafik.

Artiklens øverste billede
Foto: Morten Langkilde.

Hvis man er blandt de godt 1,3 millioner danskere, som modtager tv- og radiosignaler fra landets største distributør af den slags, Yousee, skal man måske lige bruge et øjeblik på at undersøge, hvor ens radio henter signal fra.

Fra februar slukker YouSee nemlig for radiosignalerne, fordi pladsen skal bruges på mere datatrafik. Det oplyser selskabets vicedirektør Jacob Mortensen, der henviser til, at dataforbruget vokser med godt 50 procent om året, så der er ved at være pladsmangel på kablerne.

- Og derfor vælger vi at lukke for FM-radio for at gøre plads til den næste generations bredbånd.

- Der er en begrænset mængde plads i kabelnettet, og der er ikke plads til både højhastighedsbredbånd og den gamle FM-teknologi, der optager uforholdsmæssig meget plads. Det tager vi nu konsekvensen af, siger Jacob Mortensen.

YouSee ved i øjeblikket ikke præcist, hvor mange af selskabets kunder, der ud over tv-signalerne også bruger de radiosignaler, som selskabet i dag sender ud via antennekablerne.

- Vi har undersøgt, at omkring 300.000 af vores kunder har sluttet radioen til vores signal, men vi ved, at de ikke alle bruger det, siger Jacob Mortensen.

Han erkender, at YouSee nu står foran en større informationsopgave i forhold til at forklare de flere hundrede tusinde kunder, hvorfor de risikerer at møde en mur af stilhed, når de tænder for radioen til februar.

- Men vi står klar med løsninger, der kan hjælpe dem. Blandt andet vil vi tilbyde, at de kan få en stueantenne, som kan fange FM-signalerne for dem, siger Jacob Mortensen.

YouSee forhandler ifølge vicedirektøren med detailkæder, så kunderne kan blive tilbudt at købe tekniske løsninger på problemet. Det kunne for eksempel være en boks, der kan hive radiosignalerne ned i stuen.

Hos konkurrenten Waoo, der ligesom YouSee leverer radio, tv og bredbånd, har man ikke planer om at følge trop og droppe radioen.

- Jeg er enig i, at det vil være en fordel med digital omstilling, men den skal komme, når kunderne ønsker det. Vi skal ikke tvinge dem over, bare fordi vi vil det, siger direktør Jørgen Steensgaard.

- Hvis man så bare giver dem en stueantenne i stedet, er det jo som at sende dem tilbage i tiden, tilføjer han.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.