Erhverv

Forbrugere køber løs af fjernsyn med superopløsning, selvom ingen tv-kanaler kan vise det

Netflix har sat skub i salget af tv-apparater med ultrahøje opløsninger.

Artiklens øverste billede
Streamingen driver udviklingen i salget af tv-apparater.

Selv om det kun er fem til seks år siden, at vi for alvor gik i gang med at udskifte vores gamle fjernsyn med nye HD-apparater med knivskarpe billeder, er forbrugerne nu allerede i gang med at skifte til de ultra højt opløselige 4K-skærme.

Det viser de nyeste tal fra branchen.

Flere producenter melder, at 4K-skærmene nu står for mere end halvdelen af salget. Det kan forbavse, fordi der endnu ikke findes danske tv-distributører, som kan levere signaler, som udnytter den høje opløsning.

Ifølge producenterne er det da heller ikke tv-kanalerne, men streamingtjenesterne med Netflix i spidsen, som får forbrugerne til at gå efter de nye 4K-apparater, der har en opløsning, som er godt fire gange så høj som almindelig hd.

Hos Samsung, som kalder formatet UHD, Ultra High Definition, mærker man helt tydeligt, at det er Netflix, som trækker salget af de nye skærme kraftigt op.

- Vi kan se, at Netflix udgør mere end alle andre til sammen, når vi registrerer, hvilke apps vores kunder aktiverer på deres tv. Samtidigt hører vi fra butikkerne, at folk specifikt spørger til, om skærmen kan vise Netflix i den høje opløsning, siger Claus Holm, der er dansk landechef for Samsung, som er det bedst sælgende tv-mærke i Danmark.

Hos to af de andre store producenter, Panasonic og Sony, er meldingen den samme.

- Det er især tjenester som Netflix og Youtube, som trækker salget op. I starten gik det langsomt, fordi der manglede indhold, men det har streamingtjenesterne nu rådet bod på, siger Calina Gavril, der er nordisk produktmanager hos Panasonic.

Hos Sony fortæller nordisk direktør Rik Willemse, at det, når det gælder de store skærme på 55 tommer eller mere, hovedsageligt er 4K-skærme, som langes over disken.

- Og da markedet især bevæger sig mod de større skærme, så er det også 4K, som udviklingen går retning af, siger han.

Og at det fortsat vil være streaming, som driver udviklingen, viser en nylig opgørelse fra brancheforeningen BFE, der blandt andet har tv-producenterne som medlemmer.

På nær Waoo og Viasat er der ingen af de store tv-distributører, som har umiddelbare planer om at inkludere 4K-kanaler i tv-pakkerne. Og foreløbigt er der kun bebudet en dansk 4K-kanal, nemlig en sportskanal fra Viasat.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.