Efter Hanjin-krisen: Institut spår at flere rederier må bukke under
De lave rater på containerfragt og store ubalancer mellem udbud og efterspørgsel i markedet for containerfragt kan betyde, at flere rederier må bukke under.
Det vurderer kreditvurderingsinstituttet Fitch Ratings i et notat, efter at sydkoreanske Hanjin Shipping har måttet anmelde betalingsstandsning.
- Vi venter flere misligholdelser og opkøbsaktivitet på kort og mellemlangt sigt, men dette vil kun genskabe ligevægt og løfte fragtraterne, hvis det medvirker til at reducere kapaciteten, skriver Fitch i notatet.
Her peges på, at konkurser i shippingindustrien langt fra er usædvanlige. Hanjin er dog verdens syvendestørste rederi, og betalingsstandsningen kan derfor få dominoeffekter, mener Fitch. Eksempelvis risikerer branchen, at bankerne, der hidtil har finansieret nye skibe til trods for de svære markedsvilkår, vælger at smække kassen i. Sker det, kan det i sig selv udløse flere restruktureringer, skriver Fitch.
Hanjins likviditet er ifølge ratinginstituttet særdeles stram. Der var ved udgangen af 2015 kortsigtet gæld på 2,7 mia. dollar, mens kassebeholdningen var på 205 mio. dollar. Den samlede gæld var på 4,8 mia. dollar ved udgangen af 2015, mens driften viste et overskud på 33 mio. dollar i 2015, men et underskud på 96 mio. dollar i første kvartal af 2016.
Ritzau Finans