Lego-familien og Bestseller-rigmand skyder millioner i betalingskort
Lego-familien, Bestseller-rigmanden og Oticon Fonden giver en kapitalindsprøjtning på 20 mio. kr. til iværksættervirksomhed bag en ny firmabetalingsløsning.
Iværksættervirksomheden Pleo, som står bag en ny variant af det klassiske firmakreditkort, får 20 mio. kr. til at gøre virksomheden kampklar til at kunne tage kunder ind i Danmark og Storbritannien.
Pengene, som er rejst i Pleos 1. kapitalrunde, kommer fra iværksætterfabrikken Founders, hvis investorer hedder Lego-familien gennem Kirkbi Invest, Oticon Fonden, der er hovedaktionær i høreapparatsgiganten William Demant, samt Bestseller-milliardæren, Anders Holch Povlsen.
»Tanken er, at vi med de nye penge skal kunne bygge en profitabel forretning op i Danmark og måske et marked mere,« siger Jeppe Rindom, medstifter og adm. direktør i Pleo.
I Danmark er 25 virksomheder koblet på en betaversion af produktet, men Jeppe Rindom forventer, at beta-prædikatet bliver sløjfet inden for et par måneder, ligesom produktet begynder at koste penge.
Ny kapital var der behov for, for interessen for den nye betalingsløsning, der gør medarbejderes egne udlæg og alt papirarbejdet overflødigt, har været stor, måske lidt for stor, siger Jeppe Rindom:
»Vi har oplevet en større interesse end, vi faktisk har kunnet håndtere. Derfor vil vi bruge nogle af pengene på at få lidt flere ansatte om bord, så vi over nogle måneder kan få pløjet os igennem lageret af kundehenvendelser.«
Pleos 11 ansatte kan ifølge Jeppe Rindom dagligt håndtere et par kundehenvendelser ud af de over 750, der på nuværende tidspunkt er tikket ind. Forventningen er, at Pleo ved årsskiftet er tæt på 20 mand. Når Pleo har sat kryds over Danmark og efterfølgende Storbritannien på verdenskortet, venter nye markeder. I første omgang vil Pleo kigge på Europa.
Ifølge Simon Sylvest, partner i Founders, ligger en satsning på det amerikanske marked heller ikke langt ude i fremtiden.
»Vi ser, at Pleo inden for de næste 1-2 år har en position af en vis grad i USA.«
Ekspansion koster penge, og derfor forventer Founders ikke, at Pleo snart vil fremvise sorte tal på bundlinjen.
»Vi har ingen ambition om at gå breakeven med Pleo inden for en nærmere fremtid. Ambitionen er at skabe en forretning, som kan være verdensomspændende,« siger Simon Sylvest.
Hvis ekspansionen skal foregå hurtigt, kan det også blive nødvendigt med flere penge.
»Skal vi ud at angribe mange markeder, kan det godt være, vi går efter en kapitalrunde mere fra den samme investor eller en ny investor,« siger Jeppe Rindom.