Erhverv

Udfordring fra Uber splitter partier i syn på ny taxilov

Christiansborg forhandler om en moderniseret taxilov, men partierne er uenige om krav til chauffører og biler.

Skal den danske taxilov lirkes op for at give plads til kørselstjenesten Uber? Det spørgsmål splitter Christiansborgs transportordfører, som torsdag har taget hul på forhandlingerne efter sommerferien.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) lægger op til en liberalisering og afbureaukratisering. Men ikke nok, mener både Liberal Alliance og De Konservative, der efterlyser endnu færre krav og regler og en friere konkurrence.

På den anden side af bordet danner Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti fælles front i kampen mod Uber.

- Der er meget forskellige positioner i forhold til, hvordan loven skal favne nye teknologier. Jeg er bange for, at vi ikke får så fleksibel en lov, som vi godt kunne tænke os, konkluderer Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen, efter mødet.

Taxibranchen kritiserer, at Ubers chauffører ikke er uddannede, mangler forsikring og ikke lever op til kravene om udstyr i bilen, så vilkårene dermed er ulige. Omvendt afviser Uber kritikken med, at appen er led i den nye deleøkonomi.

Villum Christensen pointerer, at han ikke vil lave en lov for Ubers skyld alene.

- Vi skal lave en lov, der kan rumme og favne de enorme perspektiver, der er i teknologien på området. Her tænker jeg ikke kun på Uber, men også på førerløse biler, som fuldstændig vil vende op og ned på de rammer, vi skal lægge for personkørsel.

De Konservatives transportordfører, Rasmus Jarlov, sigter mod øget konkurrence, så det kan blive billigere at køre i taxi.

- Det tegner til et skridt i den rigtige retning med lidt mere konkurrence. Men der er stadig lagt op til, at der skal være rigtig mange barrierer for personkørsel.

Hos DF vil transportordfører Kim Christiansen gerne være med til at slække på en række krav til personkørsel. Eksempelvis er han åben for at indføre en universaltilladelse frem for det nuværende system med flere opdelte tilladelser til personkørsel.

Men han vil under ingen omstændigheder åbne markedet for Uber.

- Uber kan jo køre, hvis de kører under de regler, vi fastsætter i den nye taxilov. Men det bliver ikke en lov, hvor Dansk Folkeparti på nogen måde imødekommer Ubers forretningskoncept.

- At fjerne taxameter og videoovervågning er at åbne ladeporten for Uber-kørsel, og det vil vi simpelthen ikke acceptere. Det er en sort, ukontrolleret økonomi.

Partierne mødes igen om forhandlingsbordet i slutningen af september.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.