Erhverv

Tidligere chefredaktør om tys-tys-kilde: Det var fedt

Se og Hør menes over fire år at have betalt en it-operatør mindst 430.000 kroner for oplysninger om kendte.

Artiklens øverste billede
Kim Henningsen, tidl. chefredaktør på Se & Hør. Foto: Ole Steen

Kim Henningsen var mildest talt begejstret, da han i juni 2009 begyndte som chefredaktør på ugebladet Se og Hør.

- Jeg har sjældent oplevet et sted, der var så gennemsyret af begejstring og holdånd, siger den erfarne journalist onsdag i Retten i Glostrup.

Begejstringen blev endnu større, da to journalister en dag trak deres nye chef til side og fortalte om en særlig kilde. En kilde, der via sit arbejde hos Nets var i stand til at fodre ugebladet med kreditkortoplysninger om kendte og kongeliges gøren og laden.

- Jeg sagde, at det var fedt, husker Henningsen om sin reaktion.

Netop dette samarbejde er imidlertid grunden til, at den tidligere chefredaktør i dag er tiltalt i den såkaldte Se og Hør-sag.

Ifølge anklagemyndigheden er både Henningsen, kreditkortkilden og flere andre tidligere ansatte på bladet skyldige i både hacking og bestikkelse. Men selv om de tiltalte i vidt omfang erkender det faktiske forløb, nægter de sig skyldige. Således også Henningsen.

- I og med at det blev formuleret på den måde, at det var en medarbejder, der via sit arbejde havde adgang til oplysninger, så var min vurdering lynhurtigt, at det var lovligt, siger Henningsen om baggrunden for, at han nægter sig skyldig.

I øvrigt mener han ikke, at den såkaldte tys-tys-kilde adskilte sig nævneværdigt fra andre kilder på landets medier.

Heller ikke den omstændighed, at Se og Hør i årene 2008-2012 skal have betalt it-operatøren mindst 430.000 kr. for sin indsats, stikker ifølge Henningsen ud.

Noget tyder dog på, at han ikke altid har set samarbejdet med tys-tys-kilden som noget helt normalt.

I en mail til Allers daværende udgiverdirektør, Per Ingdal, luftede Henningsen i 2011 i hvert fald tydelig nervøsitet for, at en journalist, som han planlagde at fyre, ville hævne sig ved at fortælle åbent om kilden.

- Jeg kender Ken B. godt nok til at vide, at han har gemt tonsvis af dokumentation. Ikke mindst sms'er fra kilden, lød det i mailen fra Henningsen.

På trods af betænkelighederne blev journalisten Ken B. Rasmussen, der sammen med en kollega stod for kontakten til it-operatøren, fyret.

I april 2014 var det netop den fyrede journalist, der satte gang i skandalen om Se og Hør, da han i romanen "Livet, det forbandede" beskrev arbejdet med tys-tys-kilden.

Ritzau

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.