Erhverv

EU angriber benspænd for nethandel - danske butikker kommer under voldsomt pres

Det er blevet en topprioritet for EU at fjerne barriererne for at handle på nettet og skabe et ’digitalt indre marked’. Resultatet vil blive benhårdt prispres fra udenlandske giganter, vurderer ekspert og branchen selv.

Artiklens øverste billede
Allerede i dag lægger danskerne 31 pct. af deres nethandel hos udenlandske butikker, målt på omsætning.

EU-Kommissionen blæser til angreb på benspænd, der bremser forbrugerne fra at handle på nettet på tværs af landegrænser i EU. En række nye forslag skal sikre øget konkurrence og lavere priser, bl.a. skal webbutikker ikke længere kunne blokere kunder fra bestemte lande og lave differentierede priser, der afhænger af kundens nationalitet.

En biludlejer i Spanien må f.eks. ikke operere med lavere priser for spaniere end for danskere, og Amazon i England må ikke afvise at sælge varer til kunder i udlandet. Forslagene skal i dag drøftes i Europa-Parlamentet og kan blive virkelighed til sommer.

I Forbrugerrådet Tænk er vicedirektør Vagn Jelsøe glad for udsigten til lavere netpriser.

»Det er et skridt i den rigtige retning. Endelig forsøger EU-Kommissionen at gøre det indre marked til noget, der ikke kun handler om, at virksomhederne skal have adgang til nye markeder, men at forbrugerne også skal,« siger han.

De danske netbutikker frygter konsekvenserne af et ræs mod lavere priser pga. et større pres fra udenlandske kæmper.

»Der vil komme en intens konkurrence over hele Europa. Der bliver et stærkt prisfokus, og det er ikke en fordel for danske virksomheder. Så samlet tror jeg, at det er en ulempe for Danmark,« siger Max Riis Christensen, partner i Makes You Local, der rådgiver netbutikker i hele Europa om at sælge til andre lande.

Markedschef Lone Rasmussen, Dansk Erhverv, er mere kritisk. Hun påpeger, at de danske netbutikker også vil blive presset, fordi forslaget gør det muligt at handle til udenlandsk moms. 

»Det er et meget dårligt stykke EU-lovgivning. Der bliver jo ikke mere e-handel af at tvinge netbutikker til at sælge til kunder i lande hvor de ikke kan tjene penge og ikke er i stand til at give kundeservice. Det vil koste danske arbejdspladser,« siger hun

En undersøgelse fra EU-Kommisionen viser, at af over 10.000 forsøg på at handle i en netbutik i et andet land lykkedes det kun at gennemføre handlen i 37 pct. af tilfældene. Mange købere kunne ikke registrere sig på sitet eller blev afvist, fordi butikken ikke ville levere til det pågældende land. 

»Har vi så et indre marked, når det kun er hver tredje gang, at det lykkes? Nej, og derfor har vi stillet forslag om, at netbutikker skal behandle alle kunder ens, uanset om de er fra samme land eller fra et andet EU-land,« siger Andrus Ansip, EU-Kommissionens viceformand for det indre, digitale marked.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen deler ikke Dansk Erhvervs »dommedagsagtige« bekymring. Han erklærer sig 100 pct. enig med Forbrugerrådet Tænk.

»Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at dette initiativ vil give lavere netpriser, og det er godt for den enkelte forbruger, men også for væksten i EU,« siger han.

»Det her sikrer, at forbrugerne ikke bliver udsat for forskelsbehandling alt efter hvilket land, de kommer fra. Det er f.eks. ikke rimeligt, at det er dyrere for en dansker at leje en bil i Italien end det er for en italiener,« lyder det fra ministeren.

I Danmark er det allerede i dag udenlandske selskaber som Amazon og Zalando, der er de største netbutikker i Danmark, men dog stadig hver især med under 3 pct. af markedet. Det kan ændre sig, viser erfaringen fra Tyskland, hvor Amazon har slået sig ned. Her står den amerikanske gigant for en tredjedel af omsætningen på nettet.

Det er umuligt at konkurrere kun på pris imod selskaber af den størrelse, lyder det fra de danske netbutikkers brancheorganisation, FDIH.

Hvis du bare går op head-to-head mod Amazon som dansk butik, får du hurtigt en vis legemsdel i klaskehøjde.

Niels Ralund, FDIH

»Hvis du bare går op head-to-head mod Amazon som dansk butik, får du hurtigt en vis legemsdel i klaskehøjde. Så i Danmark skal vi gøre os gældende med specialvarer og med forretninger, der er unikke,« siger Niels Ralund, direktør for FDIH.

De mere ’åbne grænser’ virker selvfølgelig også den anden vej, så danske butikker nemmere kan få et større digitalt opland. Men selvom nogle nichebutikker måske kan finde en god plads i markedet, vil det generelt blive svært for danske butikker at få glæde af hele Europa som marked, vurderer Max Riis Christensen.

»Det svære er at være konkurrencedygtig i andre lande. Først skal man tilbyde lige så gode vilkår som de lokale butikker med leveringstid og fragtpris. Og så er spørgsmålet, om man kan ramme en pris og et tilbud, som reelt er konkurrencedygtigt i f.eks. Tyskland.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.