Erhverv

Nyt ugeblad i presset marked overrasker konkurrent

Ugebladet Tæt På, der udkom onsdag, er i et marked med vigende oplag. Hver bid skal tages fra konkurrenter.

Artiklens øverste billede
Foto: Mogens Flindt

Det nye ugeblad Tæt På skal konkurrere med Se og Hør fra Aller Media og Egmonts Her & Nu. Dermed kommer der nu en ny aktør ind i et marked, der allerede er under pres.

Oplagstallene er faldet de seneste mange år, og udgivernes resultater er gået samme vej.

- Markedet for kulørte ugeblade har været i et svagt fald de seneste år. Det gælder både for Se og Hør, Billed-Bladet og Her & Nu. Det er jo kun godt et år siden, at Aller lukkede Kig Ind.

- Så vi er noget overraskede over, at der kommer konkurrence i denne del af markedet. Det er ikke her, det er mest oplagt at gå ind, mener direktør for Egmont Publishing i Danmark Klaus Høegh-Hagensen.

Tallene for branchen er da også langt fra en økonomisk fest. Det samlede oplag for Se og Hør, Her & Nu og Billed-Bladet er faldet med 37 pct. til 321.000 fra 2007 til 2014 ifølge Danmarks Statistik.

Skeler man til Allers samlede omsætning under ugeblade, er den faldet fra 2,5 mia. kr. til 2,0 mia. fra 2013 til 2015.

Egmont Publishing, der ejer en stribe magasiner i Danmark, oplevede fra 2014 til 2015 et fald i omsætningen og resultaterne, mens Aller Media, Allers danske selskab, gav underskud i både 2014 og 2015.

- Koncernen møder fortsat en mere intens konkurrence fra hele underholdningsindustrien. Dette er med til at forværre de i forvejen udfordrende tider for blandt andet printmedierne, skriver Aller i sit regnskab mens Egmont skriver:

- Nedgangen i omsætning og resultat skal ses ud fra et generelt pres i markedet.

Hos Egmont Publishing erklærer Klaus Høegh-Hagensen sig klar til konkurrencen. Han fortæller samtidig, at det stadig er en overskudsforretning at lave ugeblade.

- Om dette her kan ændre på det, kommer helt an på, hvor stor en position Tæt På får, og hvad prisniveauet i markedet bliver.

- Vi strammer bardunerne og sørger for, at de får hård konkurrence og så lille en del af markedet som muligt. Det er et profitabelt marked, men det kræver, at man har en vis størrelse. Og hver bid af markedet, de får, tager de fra andre, siger Klaus Høegh-Hagensen.

Ritzau

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.