Erhverv

Virksomheder bruger kontordomiciler som branding

Virksomheder bruger deres kontorlokaler til at brande sig på. Det viser en ny undersøgelse, som også peger på en<AS> sammenhæng med gode lokaler og høj medarbejderproduktivitet.

Artiklens øverste billede
Imponerende kontormiljøer kan være en mulighed for virksomheder til at brande sig - og tiltrække medarbejdere. Foto: Polfoto

Virksomhederne bruger deres kontordomiciler som del af deres branding – både overfor deres kunder og til at trække og fastholde medarbejdere.

Det viser en ny rapport, som Colliers International har lavet i samarbejde med Green Building Council Denmark. 70 pct. af de adspurgte mener, at det er meget vigtigt, at deres kontor understøtter virksomhedens identitet og henvender sig til de helt rigtige medarbejdere.

Det kan Charlotte Mark, adm. direktør i Microsofts udviklingscenter, som har deltaget i undersøgelsen, skrive under på.

»Det er uhyre vigtigt for os at have en attraktiv arbejdsplads. Både for de medarbejdere, som arbejder her i dag, men også for at kunne tiltrække nye medarbejdere,« siger sig hun og peger på, at man hos Microsoft gør meget ud af at fremme det gode samarbejde gennem de fysiske rammer.

»Centrum i vores bygning er nogle “hubs”, som ligger på hver etage. I stedet for at sidde ved et skrivebord kan man samles i hub-områderne,« siger hun og peger på, at mødelokaler og loungeområder alle er indrettet forskelligt.

»På den måde inviterer de fysiske rammer til forskellige typer af aktiviteter. Vi har f.eks. en mødegynge, som typisk er det sted, man søger hen, hvis man skal udvikle nogle nye ideer,« forklarer hun.

Ifølge Peter Lassen, partner og COO, Colliers International, bliver kontorlokalerne mere og mere værdifulde, som man bl.a. ser det hos Microsoft.

»De fysiske lokaler er blevet et middel til at differentiere sig og brande sig. Virksomhederne er begyndt at tænke over, hvordan deres fysiske lokaler kan hjælpe til at føre deres strategiske overvejelser ud i livet,« siger han.

Dorrit Bøilerehauge, der er i rådgiver i strategisk kommunikation og branddesign, er enig i, at de fysiske rammer er en stor del af en virksomheds identitet. De fysiske rammer er med til at signalere, hvem virksomheden er. Når man beskriver sig som brand, vil man forsøge at fremstå så attraktiv som muligt. Derfor er det vigtigt, at brandet på papiret matcher virkeligheden, understreger hun.

»Der må ikke være en kløft mellem den måde, som virksomheden brander sig selv på og sådan, som virksomheden i virkeligheden er,« siger Dorrit Bøilerehauge og påpeger, at virksomheden kan fremstå utroværdig, hvis der er en stor kløft mellem virkelighed og image.

Et revisionsfirmas kontordomicil skal ikke ligne et kreativt bureau og omvendt.

Dorrit Bøllerehauge, rådgiver i strategisk kommunikation og branddesign

»Indenfor branding taler vi meget om, at handling skal følge op på det, man siger, at man er. Man kan se de fysiske rammer som en handling, fordi det er en realisering af brandet,« uddyber hun og peger på, at de fysiske rammer skal være lækre på en måde, der passer til virksomhedens brand.

»Et revisionsfirmas kontordomicil skal ikke ligne et kreativt bureau og omvendt,« fremhæver hun.

En stor del af brandingen handler om at kræse for indeklima og arbejdsmiljø. Det viser undersøgelsen, hvor de adspurgte vægter trivsel og indeklima lige så højt som økonomi, og hele 91 pct. ser en sammenhæng mellem arbejdsmiljø og produktivitet.

»Virksomhederne sporer en klar sammenhæng mellem medarbejdertilfredshed og produktivitet – og især hvordan de fysiske lokaler påvirker produktiviteten« siger Peter Lassen, som påpeger, at også virksomhederne kobler arbejdsmiljø og produktivitet.

»Man kan se på undersøgelsen, at 83 pct. opfatter indeklima som vigtigt eller meget vigtigt ved valg af domicil, og det er helt sikkert, fordi de har observeret, at medarbejderne bliver mere tilfredse, når de fysiske rammer er i orden,« siger han.

Derfor har man hos Microsoft taget medarbejderne med på råd, da de fysiske rammer skulle omformes, fortæller Charlotte Mark.

Vores medarbejdere har været med til at bestemme, at fokus skal være på aktivitetsbaseret arbejde, innovation, engagement i lokalsamfundet samt hvilken kaffe, der skal serveres. Alt det fremmer den energi, der opstår ved at mødes og tænke nyt sammen

Charlotte Mark, adm. direktør, Microsofts udviklingscenter

»Vi har bl.a. udviklet designet af huset sammen med medarbejderne. Vi har sat os ind i, hvad der betyder noget for dem i arbejdsmiljøet, og hvilken stemning de gerne vil have i bygningen,« forklarer hun og understreger, at medarbejderne i lang udstrækning er bevidste om, hvad der gør dem mere produktive.

»Vores medarbejdere har været med til at bestemme, at fokus skal være på aktivitetsbaseret arbejde, innovation, engagement i lokalsamfundet samt hvilken kaffe, der skal serveres. Alt det fremmer den energi, der opstår ved at mødes og tænke nyt sammen,« uddyber hun.

Ifølge Peter Lassen vil flere virksomheder netop gerne indrette sig efter “new ways of working”, som tilbyder et fleksibelt arbejdsmiljø.

»Det handler om vidensdeling, samarbejde og om at udnytte pladsen. I en verden af store, åbne kontorer er der også behov for, at vi kan trække os væk og være kreative i ro og fred. Det er en måde at skabe et bedre og mere produktivt arbejdsmiljø,« siger han og bakkes op af Dorrit Bøilerehauge, som mener, at er de fysiske rammer generelt et vigtigt redskab til såkaldt employer branding.

»Medarbejderne har de fysiske rammer som et gode i deres dagligdag. Man ved i dag, at omgivelserne har stor indvirkning på både medarbejdernes præstation og arbejdsglæde. Så hvis kontorfaciliteterne er pæne, lækre eller moderne, vil det være et kæmpe plus for dem,« siger hun.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.