Erhverv

Overlydsfly med Branson: 2500 dollars - New York-London på 3,5 timer

I løbet af 2017 vil Richard Branson og Boom teste et passagerfly, der suser af sted med 2,2 gange lydens hastighed. Flyet får plads til 55 passagerer

Artiklens øverste billede
Det er et overlyds fly i stil med dette, men i en mindre udgave, som Richard Branson og Denver start-up selskabet Boom forventer at have klar til testflyvning i 2017. Det skal kunne flyve fra New York til London på 3,5 timer - og skal være 10 pct. hurtigere end den hedengangne Concorde. Foto: Computer animation fra Boom.

Siden Concorden gik på pension i 2003 har mange haft planer om at genoplive lynhurtige fly, der kunne cruise af sted med flere gange lydens hastighed.

Til næste år bliver det en realitet. Richard Branson, kendt fra blandt andet Virgin, og Denver selskabet Boom vil i 2017 lave den første testflyvning med en mindre prototype af det der engang skal blive et »almindeligt« rutefly, skriver CNNMoney.com.

Testflyet hedder XB-1 Supersonic Demonstrator med øgenavnet Baby Boom og prototypen er netop blevet afsløret hos Boom. Det mindre testfly er teknisk repræsentativ for fremtidens supersoniske passagerfly.

De to selskaber har endnu ikke fastsat en dato for, hvornår den første kommercielle afgang bliver. Til gengæld oplyser de, at billetterne for en returbillet New York-London bliver på 5000 dollars, og at flyet vil kunne rumme 55 passagerer. Indretningen er en stolerække i hver side.

Concorden fløj i mange år, men blev i 2000 ramt af et flystyrt, der kostede 113 passagerer og besætningsmedlemmer livet. Concorden blev taget ud af drift i 2003.

Boom og Branson mener, at den teknologiske udvikling har gjort det langt billigere at bygge og drive overlydsfly, end da Concorden blev undfanget.

»Concordens designere havde ikke teknologien til at gøre rejser med overlydsfly billige nok, men det har vi nu,« siger Blake Scholl, der er stifter af Boom.

Det er Virgin Atlantics fabrik The Spaceship Company, der skal levere ingeniørarbejdet, fremstillingen og test til Boom. Richard Branson fortalte, at hans selskab har option på de første 10 »flykroppe« som Boom fremstiller.

XB-1 Supersonic Demonstrator bliver udstyret med motorer fra General Electric og Honeywell, skriver CNNMoney.com

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.