Overlydsfly med Branson: 2500 dollars - New York-London på 3,5 timer
I løbet af 2017 vil Richard Branson og Boom teste et passagerfly, der suser af sted med 2,2 gange lydens hastighed. Flyet får plads til 55 passagerer
Siden Concorden gik på pension i 2003 har mange haft planer om at genoplive lynhurtige fly, der kunne cruise af sted med flere gange lydens hastighed.
Til næste år bliver det en realitet. Richard Branson, kendt fra blandt andet Virgin, og Denver selskabet Boom vil i 2017 lave den første testflyvning med en mindre prototype af det der engang skal blive et »almindeligt« rutefly, skriver CNNMoney.com.
Testflyet hedder XB-1 Supersonic Demonstrator med øgenavnet Baby Boom og prototypen er netop blevet afsløret hos Boom. Det mindre testfly er teknisk repræsentativ for fremtidens supersoniske passagerfly.
De to selskaber har endnu ikke fastsat en dato for, hvornår den første kommercielle afgang bliver. Til gengæld oplyser de, at billetterne for en returbillet New York-London bliver på 5000 dollars, og at flyet vil kunne rumme 55 passagerer. Indretningen er en stolerække i hver side.
Concorden fløj i mange år, men blev i 2000 ramt af et flystyrt, der kostede 113 passagerer og besætningsmedlemmer livet. Concorden blev taget ud af drift i 2003.
Boom og Branson mener, at den teknologiske udvikling har gjort det langt billigere at bygge og drive overlydsfly, end da Concorden blev undfanget.
»Concordens designere havde ikke teknologien til at gøre rejser med overlydsfly billige nok, men det har vi nu,« siger Blake Scholl, der er stifter af Boom.
Det er Virgin Atlantics fabrik The Spaceship Company, der skal levere ingeniørarbejdet, fremstillingen og test til Boom. Richard Branson fortalte, at hans selskab har option på de første 10 »flykroppe« som Boom fremstiller.
XB-1 Supersonic Demonstrator bliver udstyret med motorer fra General Electric og Honeywell, skriver CNNMoney.com