Erhverv

Endelig godt nyt for Carlsberg fra Rusland

Bryggeriet slipper for afgiftsstigninger i de næste to år og alkoholfrie øl bliver helt uden afgift og med lov til fri annoncering.

Artiklens øverste billede
Bryggeriet Baltika i Skt. Petersborg, der er ejet af Carlsberg, er Europas største målt på kapacitet. I de næste to år slipper Carlsberg for de ellers faste stigninger i afgifterne, skriver Tass. Foto: Vincent Mundy

De seneste mange år har været op ad bakke for Carlsberg i Rusland.

Selv om bryggeriet er Ruslands suverænt største, har det knebet med indtjeningen. I mere end fem år har markedet været ramt af sanktioner, faldende oliepriser og jævnt stigende skatter, afgifter og restriktioner på annoncering og salgssteder.

Men nu har Ruslands lovgivende forsamling Dumaen, ifølge nyhedsbureauet Tass, vedtaget ændringer af punktafgifterne, og det er til Carlsbergs og de øvrige bryggeriers fordel.

Som det ser ud nu, vil afgifterne på øl kun stige med en enkelt rubel pr liter (10 øre) i perioden 2017-19. Og alkoholfri øl vil helt blive fritaget for punktafgifter. Det er sød musik for Carlsberg.

»Det anser vi selvfølgelig som en god og positiv udvikling, men vi ønsker ikke at kommentere yderligere,« lyder det fra kommunikationschef Kasper Elbjørn fra Carlsberg.

Carlsberg sidder på 35 pct. af det russiske marked, primært gennem bryggeriet Baltika.

For seks-syv år siden var Rusland langt den største del af forretningen, men i dag er regionen blevet overhalet af Vesteuropa og Asien.

Salget af alkoholfri øl er i hastig vækst i Rusland, og her sidder Carlsberg også på en stor del af markedet. Ifølge koncernchef Cees 't Hart fra Carlsberg er indtjeningen fra de alkoholfri øl endnu i sin vorden. Til gengæld er det muligt frit at annoncere for disse øl.

Carlsberg havde tidligere svært ved at bruge sit stærke brand »Baltika« i sin markedsføring, da det er forbudt at annoncere for øl og spiritus de fleste steder i Rusland. Det gælder også ved sportsbegivenheder.

Men det kan man råde bod på ved at bruge »Baltika O« (alkoholfri) i sin markedsføring og dermed alligevel få slået Baltika-navnet fast over for de russiske forbrugere.

I tredje kvartal leverede Rusland blot 16 pct. af driftsoverskuddet, selv om det er Carlsbergs største enkeltmarked. 

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.