Svensk hvidevaregigant vil starte "Uber for vasketøj"
Electrolux forsøger at finde ståsted i en branche, der i stigende grad bliver udfordret af tech-giganter som Google.
De fleste kender den svenske hårde hvidevaregigant Electrolux for sine vaskemaskiner og køleskabe.
Og selvom virksomheden, der blev grundlagt allerede i 1910 under navnet Elektromekaniske AB, i dag er verdens andenstørste hårde hvidevareproducent, er forandring og distruption tilsyneladende alligevel vejen frem.
For ifølge New York Times udforsker Electrolux nemlig nu muligheden for at gøre op med den måde, vi tænker vasketøj på. For hvorfor ikke dele vaskemaskiner og vasketid?, lyder det fra virksomhedens administrerende direktør, Jonas Samuelson:
»Vi tester et par sjove idéer. Hvad for eksempel med et "Uber for vasketøj", hvor folk deler deres vasketider?,« siger han i et interview med avisen.
Nyheden kommer oven på en svag vækst for markedet for hårde hvidevarer, som er præget af hård konkurrence fra traditionelle konkurrenter, men i særdeleshed også fra nye ansigter som eksempelvis giganterne Google og Amazon, der i stigende grad forsøger at gøre forbrugernes hjem smarte - bl.a. via "smarte" hårde hvidevarer.
Det er i denne strid, Electrolux nu forsøger at få fornyet albuerum med bl.a. idéen om et "Uber for vasketøj".
Electrolux har således allerede lanceret smart teknologi, bl.a. en ovn der sender billeder til din telefon, og air condition man kan styre med en app.
Men det er ikke bare sådan lige at disrupte vasketøjet Uber-style, slår Jonas Samuelson fast:
»Der er en del vanskeligheder (forbundet med projektet, red.), for hvad gør man for eksempel, hvis tøjet er ødelagt, når det kommer ud af vaskemaskinen?«
Jonas Samuelson har endnu ikke givet en tidshorisont for virksomhedens Uber-projekt.