Nu skal det være slut med at snyde kvinder ved kassen i supermarkedet
I mange år har dele af detailhandlen og producenterne snydt deres kvindelige kunder ved at tage langt mere for de samme ting - bare produktet var lyserødt, kunne prisen sættes i vejret.
Kvinderne har længe haft det på fornemmelsen: At de bliver snydt og betaler langt mere end mænd for de samme produkter i supermarkedet.
Mest tydeligt har det været, når det gælder barbergrej. Når kvinder skal købe en skraber, betaler de helt op til dobbelt så meget som mændene. Den eneste forskel består i farven. Lyserød til kvinder og blå til mænd.
Men nu skal det være slut. I hvert fald i Storbritannien. Landets største supermarkedskæde Tesco har meddelt, at man vil fjerne den »kønsbaserede forskel i priserne«, og her er netop skraberen det mest tydelige eksempel, skriver Guardian.
Ifølge en undersøgelse, avisen foretog i begyndelsen af sidste år, viste det sig, at kvinder i gennemsnit betaler 37 pct. mere for produkter, som købes af både mænd og kvinder. Det drejede sig om alt fra legetøj til skønhedsprodukter.
Eksempelvis tog Tesco 8,70 kr. (1 GBP) for en pakke med 5 skrabere med dobbeltblad, og det var dobbelt så meget som mændene betalte for de samme skrabere. Eneste forskel var farven.
Efter kritik fra flere politikere har Tesco nu ændret sin politik og vil i fremtiden stoppe med at »have kønsspecifikke forskelle i priserne«, som det formuleres af koncernens salgschef Kari Daniels.
Det har i mange år været en offentlig hemmelighed, at kvinder blev »snydt« af detailhandlen og producenterne af mange varer, blot fordi de kan markedsføres over for kvinder. Men sidste år kom der fokus på problemet og måske er det på vej til at ændre sig.
Helt tilbage i 2012 viste en undersøgelse fra Development Economics, at kvinder i Storbritannien betalte omkring 1.750 kr. (200 BGP) ekstra om året i forhold til mænd for stort set de samme produkter og serviceydelser.