Erhverv

Carlsberg sætter sig på Melodi Grand Prix

Bryggeriets lokale mærke har købt sig ind som sponsor på Eurovision Song Contest i Kiev, Ukraine i maj som ses af over 200 mio. seere.

Carlsbergs ukrainske bryggeri med mærket Lvivske bliver den officielle sponsor med året international Melodi Grand Prix fra den 9.-13 maj i år i Kiev. Foto: Carlsberg

Carlsberg Ukraine bliver den officielle sponsor af det internationale Melodi Grand Prix i maj i Ukraines hovedstad Kiev. Det sker gennem bryggeriets lokale mærke Lvivske.

Det seneste Melodi Grand Prix eller Eurovision Song Contest blev set af over 200 mio. tv-seere i 46 lande.

Lige som Tuborg i Danmark er kendt for sin støtte til musik er Lvivske i Ukraine kendt for det samme i sit hjemland.

»Årets internationale Melodi Grand Prix er en vigtig begivenhed for alle i Ukraine. Det vil skabe international omtale af vores unge europæiske land og få folk til at rykke tættere sammen. Lvivske er et autentisk ukrainsk mærke, og det er en stor chance for os at være med i denne højt profilerede begivenhed,« siger Taras Matsypura, der er marketingchef for Carlsberg Ukraine.

Det internationale Melodi Grand Prix 2017 foregår i dagene fra den 9. til den 13. maj. Det er det 62. grand prix siden starten i 1956. Deltagerne kommer fra de lande, der er medlem af European Broadcasting Union.

»Lvivske er en gammel munkeøl ligesom belgiske Grimbergen. Den er fra 1714, og en vigtig del af den ukrainske historie. Jeg tror godt, man kan sige, at den på mange måder er et symbol på en epoke, som ukrainerne tænker tilbage på med stolthed. Jeg tror de danske fans, der skal til Melodi Grand Prix, vil nyde den uanset hvilken placering vi får,« siger Morten Ibsen, der er brygmester på Carlsbergs Jacobsen bryggeri.

Deltagerne kommer fra 43 lande og konkurrencen afholdes i Kiev, fordi Ukriane vandt i 2016 med sangen "1944" sunget af Jamala.

Carlsberg vil ikke oplyse, hvad sponsoratet koster. Sponsoratet giver Carlsberg ret til at bruge arrangementet i sine reklamer, og bryggeriet planlægger en specialudgave af mærket "Lvivske 1715".

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarerbranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også