Erhverv

Stort overskud sikrer millionløn til flere hundrede købmænd

Rema 1000 øger indtjeningen efter et år med massiv vækst på et trængt dagligvaremarked. Kæden forventer at nå 300 butikker i år.

Adm. direktør Henrik Burkal glæder sig over solid fremgang for Rema 1000. Foto: Benjamin Nørskov.

Danmarks hurtigst voksende dagligvarekæde er også god til at tjene penge. Rema 1000 fik i 2016 det bedste resultat nogensinde, og kursen er lagt mod fortsat vækst i både antallet af butikker og indtjeningen.

Den norskejede kæde med 287 butikker herhjemme øgede i 2016 resultatet før skat med 16 pct. til 374 mio. kr. Omsætningen steg med næsten 1 mia. kr. til godt 12,3 mia. kr.

»Markedet er præget af hård konkurrence, så vi er tilfredse med at øge såvel omsætning som indtjening,« siger Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000 i Danmark.

Markedet er præget af hård konkurrence, så vi er tilfredse med at øge såvel omsætning som indtjening.

Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000 i Danmark.

Han peger på flere årsager til fremgangen.

»Først og fremmest gør vores dygtige og selvstændige købmænd en stor forskel. De sikrer nærhed til kunderne og lokalsamfundet, og det afspejler sig i vores udvikling og resultater,« siger Henrik Burkal.

Han tilføjer, at Rema 1000 er præget af en vinderkultur med tusindvis af dygtige medarbejdere.

De gode resultatet kommer i høj grad købmændene til gode, og hver købmand tjente i gennemsnit 1,3 mio. kr. sidste år. En del købmænd tjener mere end 2 mio. kr. om året.

»Vores købmænd har en god indtjening, men det er også et krævende job med en arbejdsuge langt over 37 timer. Desuden beskæftiger hver butik i gennemsnit 35 medarbejdere,« siger Henrik Burkal.

Vores købmænd har en god indtjening, men det er også et krævende job med en arbejdsuge langt over 37 timer.

Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000 i Danmark.

Alle butikker i kæden drives som franchise af selvstændige og lokale købmænd. Hver købmand må kun drive én butik for at sikre fuldt fokus.

Rema 1000 blev sidste år kåret til kæden med det bedste image i en stor undersøgelse foretaget af YouGov.

»Det bekræfter, at kunderne tager godt imod vores koncept om 'discount med holdning'. Vi har en holdning til samfundet, nærmiljøet, emballage, sund kost og kampen mod madspild. Det kan kunderne lide, og vi vil fortsætte ad det spor,« siger Henrik Burkal.

Rema 1000 åbnede sidste år 14 nye butikker, så en stor del af væksten skyldes fremgang for de eksisterende forretninger.

Målet var at åbne mellem 15 og 25 butikker, og det nåede kæden ikke, fordi det ikke lykkedes at finde tilstrækkeligt med gode placeringer.

»Vi har fået mere fart på i år, og 2017 bliver året, hvor vi forhåbentligt passerer 300 butikker. Derefter taget vi fat på målet om 400 forretninger,« siger Henrik Burkal.

Rema 1000 har flere år i træk kapret markedsandele fra konkurrenterne, og selskabet 11,9 pct. af dagligvarehandlen herhjemme. Ifølge den seneste prognose fra Retail Institute Scandinavia forventes andelen at vokse i de kommende år.

BRANCHENYT
Læs også