- Artiklen opdateres
Københavnsk prestigeprojekt i store problemer: Bycykel-selskab balancerer på randen af konkurs
Pengene fosser ud af selskabet bag de københavnske bycykler, Gobike. Selskabet er gået i rekonstruktion, og nu arbejdes der intenst på at finde en redningsplan.
Selskabet bag det københavnske bycykelsystem, Gobike, er i alvorlige økonomiske vanskeligheder og er faretruende tæt på konkurs.
I sidste uge gik firmaet i rekonstruktion ved Sø- og Handelsrettens skifteafdeling, og insolvensadvokat Henrik Selchau Poulsen arbejder på at finde en redningsplan.
Rekonstruktionen betyder, at firmaet ikke har penge til at betale sine kreditorer, og den indebærer en midlertidig betalingsstandsning, hvor Gobike får fred fra sine kreditorer.
Indtil videre har rekonstruktionen ingen betydning for driften af bycyklerne, fordi den ligger i datterselskabet, Bikeshare Danmark, men ingen ved, hvad der kommer til at ske, hvis moderselskabet, Gobike, ender i en konkurs.
Bikeshare står både for vedligeholdelse af de omkring 1800 el-cykler med indbyggede tablets på styret, lige som selskabet driver hele det bagvedliggende it-system. Uden drift af it, bryder hele bycykelsystemet sammen.
»Vi kan ikke være sikre på, at systemet kører upåvirket videre, men det satser vi på, for der er nogle økonomiske interesser, som gør, at vi tror, at banken vil sørge for, at firmaet ikke går konkurs,« siger det konservative byrådsmedlem i Frederiksberg Kommune og formand for Gobikes kontraktspart, By- og Pendlercykel Fonden, Nikolaj Bøgh.
Saxo PrivatBank er Gobikes suverænt største kreditor og har tinglyst pant for samlet 100 mio. kr. i moderselskabet og datterselskabet.
Direktør i Saxo Privatbank, Johannes Rovsing, siger, at »vi håber, der kommer en ordentlig løsning for bycykelsystemet«, men derudover har han ingen kommentarer, da det drejer sig om et kundeforhold.
Ifølge en redegørelse fra advokat Henrik Selchau Poulsen til skifteretten, som Finans er i besiddelse af, er pengene fosset ud af kassen hos Gobike. I 2015 havde firmaet et underskud på 38 mio. kr., og det fremgår af redegørelsen at tabet i 2016 løb op i 17 mio. kr., og der er tabt yderligere 3 mio. kr. i de første to måneder af 2017.
Gobikes direktør og stifter er Torben Aagaard, mens erhvervsadvokaten N.E. Nielsen har været bestyrelsesformand siden juli 2016. Han fortæller til Finans, at man har investorer på plads til at sikre driften, men at redningsplanen i øjeblikket er usikker pga. en strid med fonden.