Erhverv

Udskældt topchef får gyldent håndtryk på 160 mio. kr.

Marissa Mayer er angiveligt snart fortid i Yahoo efter salget til Verizon. Hun kommer dog langt fra til at gå tomhændet fra jobbet.

Marissa Mayer er snart fortid i Yahoo, hvor hun langt fra har endt med at blive den frelser, mange havde drømt om, da hun tiltrådte i 2012. Photo: David Paul Morris/Bloomberg

En ny topchef, en ny enorm fratrædelsesgodtgørelse. Helt så firkantet er virkeligheden ikke, men i tilfældet Marissa Mayer ser det ud til at passe ganske fint.

Ifølge CNN står hun til at miste sit job som adm. direktør i Yahoo efter salget til Verizon, men hun kommer ikke til at gå for lud og koldt vand.

Med sig får hun nemlig en fratrædelsesgodtgørelse på 23 mio. dollars, svarende til 160 mio. kr. Det kommer på bagkanten af, at hun siden sin tiltræden i 2012 har fået mere end 150 mio. dollars i form af bl.a. bonusser og aktier.

Det vides endnu ikke, om Marissa Mayer har en fremtid i Verizon, men det er ikke så unaturligt, at hun snart er fortid i Yahoo. Sidstnævnte er nemlig reelt set i dag bare et investeringsselskab med en stor ejerandel i Alibaba.

Da Marissa Mayer i 2012 blev ny topchef for Yahoo blev det af mange anset som værende et stort scoop for virksomheden, idet hun var et topnavn i Silicon Valley og havde været med i Google siden begyndelsen. Problemet har siden været, at hun ikke har haft den store succes som frontfigur for Yahoo.

Der er f.eks. tidligere blevet postet enorme ressourcer i at Yahoo igen skulle have sin egen søgemaskine - i konkurrence med Google. Men selv med tusind ansatte på opgaven kunne man ikke bare trylle en genial søgemaskine og tålmodigheden hos Yahoos aktionærer fordampede, da den første hype om Marissa Mayer havde lagt sig og resultaterne udeblev.

Verizons idé med at købe Yahoo skal ses som et led i forsøget på at skabe en stor forretningen inden for salget af digitale annoncer, som for alvor kan tage kampen op med Google og Facebook. Da handlen mellem Verizon og Yahoo blev annonceret i sommeren 2016, sad Yahoo på 3,6 pct. af markedet for digitale annoncer i USA og havde derudover en enorm annonceafdeling.

BRANCHENYT
Læs også