Erhverv

Gobike-formand: Kun en feberredning kan redde bycykelsystemet nu

Bycykelfond vil ikke bakke redningsplan for kriseramt bycykelfirma op.

Erhvervsadvokat N.E. Nielsen er bestyrelsesformand i Gobike, og har siden sidste sommer arbejdet på at skaffe ny kapital til det nødlidende firma. Foto: Torben Stroyer Foto: Torben Stroyer

Firmaet bag de københavnske bycykler, Gobike, er rykket et stort skridt nærmere en konkurs, efter at firmaets vigtigste samhandelspartner mandag afviste at bakke op om en redningsplan.

Gobikes bestyrelsesformand, erhvervsadvokat N.E. Nielsen, erkender, at det ser meget sort ud for firmaet, der bl.a. er ejet af stifter Torben Aagaard og Topdanmarks adm. direktør, Christian Sagild.

»Kun en feberredning kan redde bycykelsystemet nu,« siger han.

Gobike står bag det københavnske bycykelsystem og driver det via datterselskabet Bikeshare Danmark på vegne af By- og Pendlercykel Fonden.

Prestigeprojekt i krise
  • Firmaet bag de københavnske bycykler, Gobike, er gået i rekonstruktion ved skifteretten, hvor en redningsplan skal sikre firmaets overlevelse.
  • Gobike vandt et udbud af bycyklerne i 2012 og har leveret 1.870 cykler. Systemet drives gennem datterselskabet Bikeshare Danmark, der indtil videre kører videre uberørt af rekonstruktionen.
  • Københavns og Frederiksberg Kommuner har finansieret projektet sammen med DSB, og kontrakten og samarbejdet med Gobike/Bikeshare varetages af en til formålet oprettet erhvervsdrivende fond, By- og Pendlercykel Fonden.
  • Gobikes ledelse har ifølge eget udsagn skaffet investorer, der er klar med nye penge til firmaet, men bycykelfonden tror ikke på redningsplanen, og planen kræver endvidere opbakning fra den største kreditor, Saxo Privatbank.

Fonden er finansieret med penge fra DSB og Københavns og Frederiksberg kommuner, og fondens opbakning har været helt afgørende for en række investorer, der ifølge N.E. Nielsen var parate til at skyder friske millioner i Gobike, der har tabt store summer på den københavnske bycykelkontrakt.

De seneste dage er der blevet arbejdet intenst for at finde en fælles løsning, men mandag vendte fonden tommelfingeren ned, fortæller fondens formand, Nikolaj Bøgh, der også er konservativt byrådsmedlem i Frederiksberg Kommune.

»Der er ikke penge nok. Vi har efterspurgt en plan for indkøb af reservedele og service, som vi tror på. Vi ved, at der tidligere haft problemer med, at cyklerne ikke kørte i det omfang, de skulle. Den slags skal fungere,« siger Nikolaj Bøgh.

N.E. Nielsen siger til Finans, at Gobike har fået forskellige meldinger fra fonden, og derfor blev der mandag kommunikeret en del for at skabe klarhed over, hvad situationen egentlig var.

Men hvis der ikke er opbakning, er det formentlig slut for Gobike, og N.E. Nielsen forventer, at den endelige beslutning vil blive taget tirsdag.

Selv om driften af bycykelsystemet sker gennem datterselskabet, Bikeshare Danmark, der i princippet kan fortsætte driften i et konkursbo, så skaber hele situationen stor usikkerhed om den fortsatte drift af bycyklerne.

»Der skal jo være nogen, som er klar til at finansiere driften. Konkursboet vil ingen penge have, og de kreditorer, der har givet Gobike henstand, vil nok kræve, at de får deres penge. Men måske vil fonden finansiere det,« siger N.E. Nielsen.

Det er advokat Henrik Selchau Poulsen, der skal beslutte, om det giver mening at fortsætte redningsforsøget. Han havde ingen kommentarer mandag.

Nikolaj Bøgh siger, at bycykelfonden er klar til at købe Bikeshare, hvis det er nødvendigt for at drive bycyklerne videre.

BRANCHENYT
Læs også