Erhverv

Østjysk familie har skabt en global designsucces

Frandsen Group har tredoblet sit overskud på bare fem år og fortsætter med at ekspandere.

Benny Frandsen, stifteren bag Frandsen Group, besluttede at investere og udvikle sig ud af finanskrisen i 2008. Foto: Frandsen Group PR-foto

Den østjyske designkoncern Frandsen Group, der primært sælger lamper, kan glæde sig over endnu et år med overskud på bundlinjen. Det er det bedste resultat i koncernens historie.

Væksten brager derudaf, og overskuddet er vokset fra 8,7 mio. kr. til 12,1 mio. kr. det seneste år i koncernen, der har tre afdelinger; Frandsen Lighting, Frandsen Project og Verpan, der alle melder om succes.

I Frandsen Retail, der er koncernens største forretningsområde, skyldes succesen nye kunder og samarbejder.

»En af årsagerne til den fortsatte vækst er et tæt udviklingssamarbejde med en række internationale boligkæder, som ekspanderer via etablering af nye butikker. En anden årsag til den fortsatte vækst er fortsat etablering af samarbejde med nye betydelige internationale detailkunder både på de traditionelle markeder i Europa samt på nye markeder i Fjernøsten,« skriver Frandsen Group i sit nye regnskab.

Koncernen er primært ejet af stifteren Benny Frandsen og hans familie.

Indtjeningen skal fremadrettet også findes i Kina, som er et nyt marked for Frandsen Retail.

Frandsen Project går en lys fremtid i møde med nye samarbejder på kryds og tværs af kloden, hvor regnskabet melder om, at flere hotelkæder i Europa vil have lamper fra Frandsen hængende. En ihærdig indsats med flere projekter giver muligheder på det amerikanske marked, og virksomhedens lys går ikke nødvendigvis ud foreløbig, for mange af projekterne fortsætter i 2017.

Datterselskabet Verpan har fokus på det danske marked og åbnede sin første flagskibsbutik i februar 2017 i Aarhus. Væksten i Verpan har tidligere haltet bagefter de andre afdelinger i Frandsen Group, men nye flagskibsbutikker skal lokke arkitekter og designere til.

»Den positive udvikling  for Frandsen Group forventes da også at fortsætte i 2017. Omsætning og ordreindgang ligger væsentligt over samme periode i fjor, og det tætte udviklingssamarbejde med betydningsfulde detailkæder vil fortsætte, samtidig med, at vi har fokus på nye, internationale kæder og en målrettet global markedsføringsindsats med henblik på at sikre vækst for produkterne i alle Frandsen Groups afdelinger,« siger Benny Frandsen, adm. direktør, i en pressemeddelelse fra Frandsen Group.

BRANCHENYT
Læs også